Internet ställer affärsmodeller på huvud

En digital verklighet kräver nya affärsmodeller. Men orkar du tänka utanför boxen? Google startades utan någon affärsmodell. Grundarna Larry Page och Sergey Brin ville bara bygga den bästa sökmotorn när antalet hemsidor exploderade. Med riskkapital kom andra krav och efter två år kopierade och förfinade Google den idag bortglömda annonssökmotorn GoTo.com. Efter flera modifieringar och förbättringar gav Google Adwords inte bara goda inkomster utan erbjöd dessutom användarna intressantare och mindre påträngande annonser. Google har sedan försökt att utveckla alternativa sätt att tjäna pengar, men under Q3 2012 kom 82 procent av intäkterna från Google Adwords.

En affärsmodell är förenklat en idé om hur företaget på ett långsiktigt sätt ska kunna tjäna pengar. Den digitala revolutionen har inneburit en rad utmaningar för traditionella företag. Barriärerna för nya utmanare har blivit lägre eftersom det går att starta företag till betydligt lägre kostnader idag än tidigare. Med kreativitet, en dator och en uppkoppling kan du komma ganska långt om du vet vad du vill. Att bootstrapa, göra allt för inga pengar alls, är en möjlighet för många. Samtidigt har internets storskalsfördelar gjort att vinnaren tar allt. Det är vad som hänt med Google inom sök, Facebook inom sociala medier.

Internet har också skapat en närmaste fullständig pristransparens på många marknader. En rad nya stora aktörer som Google och Booking.com tjänar pengar på att upprätthålla pristransparensen. Och det finns alltid någon som har några miljoner mer på att bränna på att vara billigare än du. Pris blir därför ett farligt sätt utmärka sig gentemot sina konkurrenter.

Internet bryter sönder lokala marknader för att skapa globala marknader. Det skapar möjligheter för de som förstår den nya digitala verkligheten samtidigt som lönsamheten naggas hos traditionella lokala företag som inte mäktar med förändringen. Boklådor på små orter läggs ner tillsammans med bokklubbar samtidigt som Adlibris passerar miljarden i omsättning. Cdon har kunnat sälja cd-skivor för miljarder medan de lokala skivaffärerna går i konkurs.

Produkter som går att omvandla till digitala produkter som t ex tidningar, böcker, musik och filmer har dessutom tvingats att konkurrera mot illegal fildelning.

Konstigt nog har medieföretagen haft svårt att utveckla nya modeller. De var bland de första att anamma den nya tekniken men de har fortfarande inte hittat ett sätt att ersätta de minskade annonsintäkterna från print-annonsering. Jag tror att orsaken är att medieföretagen inte riktigt förstått vad de erbjuder sina läsare och annonsörer.

Det går att urskilja en rad intressanta affärsmodeller på webben:

Förmedlaren. En av de mest intressanta affärsmodellerna på nätet är förmedlingstjänster som lägger sig mellan säljare och kunder. Hotellbokningssajter är ett framgångsrikt exempel på förmedlingstjänster eftersom gästerna i allt större utsträckning föredrar att boka hotell på bokningssajterna där de enkelt kan jämföra utbudet och läsa recensioner om hotellen. Modellen borde gå att använda på fler områden.

 Servicemodellen. Det går att tjäna pengar på open source-programvaror som är gratis att använda. Konsulter tjänar bra med pengar på att hjälpa andra företag att installera, använda och utveckla programvarorna. Kan du MySQL, Magento, WordPress, Drupal så kommer du inte ha några problem att försörja dig. Open Source modellen har till och med använts på hårdvaror som kretskort men då i form av ritningar.

Freemium. Freemium bygger på modellen att du erbjuder en gratis och en betaltjänst. Gratistjänsten ska vara så bra att den enkelt sprids utan några marknadsföringskostnader. Betaltjänsten måste erbjuda extra funktionalitet till ett bra pris så att tillräckligt många väljer att betala för tjänsten. Produkten måste vara digital för att det ska gå att hålla nere tillverkningskostnaderna och distributionskostnaderna.

E-handel. E-handel är svag som affärsmodell utan kan ses mer som en kanal bland flera att sälja varor eller tjänster till företag och privatpersoner. Om den grundläggande idén är e-handel så bör du fundera igen. Vad vill jag sälja till vem och genom vilka kanaler. Då blir kanske modellen att du startar en fysisk butik tillsammans med en nätbutik, eller arbetar med e-handel plus utesäljare och kataloger. Tänk på att matförsäljning på nätet blev hett först efter att mindre aktörer gjort om modellen att sälja mat på nätet till att sälja tjänsten matkasse med recept och tillhörande matvaror.

Annonsmodellen. Annonstorget Blocket är hur man än ser det i fråga om besök, lönsamhet osv den mest framgångsrika internetsajten i Sverige. Blocket är en renodlad annonssajt och den har inte gått att utmana av andra aktörer. Att starta innehållssajter eller communitys som enbart får sina intäkter från annonser har visat sig vanskligt. Intäkterna räcker inte riktigt.

När du hittat din affärsmodell ska du alltid utgå från kundernas behov men inte ta fram en modell som är allt för enkel att kopiera. Visst kan du tjäna miljoner på en pruttapp – men det är ingen affärsmodell.