Amazon skakar om Internetsverige
BY ON Dec 10, 2012
0

Sverige har länge varit en skydda del av internet som de stora internationella e-handelsaktörerna lämnat åt sitt öde i jakt efter saftigare betesmarker. Nordens med sina små marknader, besvärliga språk och varierande valutor har inte varit intressant för de största internationella e-handlarna som skeppar fysiska produkter. När det gäller digitala tjänster som Itunes och Android […]

Sverige har länge varit en skydda del av internet som de stora internationella e-handelsaktörerna lämnat åt sitt öde i jakt efter saftigare betesmarker. Nordens med sina små marknader, besvärliga språk och varierande valutor har inte varit intressant för de största internationella e-handlarna som skeppar fysiska produkter.

När det gäller digitala tjänster som Itunes och Android Market brukar Sverige komma på tjugonde plats när det gäller lanseringshierarki. Men när e-boksmarknaden börjar röra på sig i Sverige vaknade e-handelsjätten Amazons intresse.

Amazon brukar nämnas i samma mening som internetgiganterna Google, Facebook och Apple. I Sverige har Amazon ofta hamnat under radarn trots att de säkert säljer för tresiffriga miljonbelopp till Norden. Anledningen är att de aldrig har byggt upp någon nordisk verksamhet utan fokuserat på hemmamarknaden USA och de största marknaderna i Europa: Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Spanien.

Men Amazon förbereder att sälja svenska böcker från Tyskland. Som Jajja Magazine tidigare har rapporterat kontaktade Amazon den svenska bokdistributören Förlagssystem för att få svenska böcker levererade till Amazons distributionslager i Frankfurt. Amazon planerar att sälja svenska böcker från sin tyska sajt. Dessutom har Amazon kontakt med svenska Bokrondellen för att få tillgång till metadata och produkttexter om svenska böcker, skriver tidningen Svensk Bokhandel. När Amazon etablerar sig på en ny marknad brukar de först ordna logistik och metadata innan de kontaktar förlagen.

Eftersom lönsamheten med att skicka svenska böcker till Sverige via Frankfurt lär bli låg kan vi räkna med att Amazon främst kommer att satsa på försäljning av e-böcker till den svenska marknaden. I USA säljer många populära boktitlar mer i elektroniskt format än på papper. Med sin egen läsplatta Kindle har Amazon skaffat sig en unik ställning på e-boksmarknaden i USA. Med Kindle HD som har färgskärm utmanar Amazon själva Apple i kraft av att de kontrollera innehållet till läsplattorna.

Det känns inte som Adlibris läsplatta Letto eller Bokus läsapp Dito är så mycket att sätta emot Amazons modeller av läplattan Kindle. Amazon kommer dessutom förhandlar enskilt med varje stort förlag och kunna erbjuda läsarna e-böcker till ett mycket konkurrenskraftigt pris.

Adlibris och Bokus kommer att tappa omsättning till Amazon. Men viktigare för oss läsare är att e-boksmarknaden kommer att få en kickstart i Sverige.  Det tror jag i ett andra led kommer att leda till fler fackböcker på svenska, särskilt inom internetområdet.

Internetåldern har givit oss två särdrag i näringslivet. Små aktörer har det lättare att etablera sig eftersom barriärerna bli lägre i en internetifierad ekononomi. Samtidigt är det de största som dominerar. Idag kan ingen på allvar utmana Google eller Facebook och de bestämmer mångt och mycket ramarna kring hur vår internetekonomi ska utvecklas. Nu kan vi lägga till Amazon till listan om vem som bestämmer reglerna i Sverige.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.