Sök gör Facebook spännande, igen
BY ON Jan 28, 2013
0

Idag definieras hela internet utifrån sök och det är lätt att tro att det inte går att utmana Google inom sök. Att deras tekniska och affärsmässiga försprång är för stort i USA och Västeuropa. Men om det finns en aktör som har möjligheterna är det Facebook med sitt unika innehåll från en miljard medlemmar. Att […]

Idag definieras hela internet utifrån sök och det är lätt att tro att det inte går att utmana Google inom sök. Att deras tekniska och affärsmässiga försprång är för stort i USA och Västeuropa.

Men om det finns en aktör som har möjligheterna är det Facebook med sitt unika innehåll från en miljard medlemmar. Att Facebook dessutom samarbetar med Microsofts sökmotor Bing ökar deras möjligheter att lyckas.

Dansken Lars Rasmussen gjorde Google Maps till vad det är idag, en helt central tjänst för Google vid sidan om det vanliga webbsöket. Till och med Apple fick göra en taktisk reträtt och godkänna Google Maps app för Iphones. Sedan byggde Lars Google Wave, vars ambition var att förändra vårt sätt att kommunicera på internet. Google Wave lades ner och Lars drog vidare till Facebook.

Facebooks vanliga sökfunktion är inte imponerande. Kantig är det snällaste jag kan säga om den. Men med Grafsök som presenterades i förra veckan finns det en ambition och vilja att utmana Google inom sök. Kring den tidigare Google-medarbetaren Lars Rasmussen har det samlats ett team på 70 personer. Genom att söka i sin egen databas efter relationer mellan användare och innehåll gör Facebook något Google inte kan kopiera. Och flera trillioner relationer behöver sin sökmotor.

Facebooks Grafsök kommer att förändra användarnas syn på sök. Eftersom sökobjektet är relationer kommer vi använda Grafsök annorlunda än webbsök. Möjligheten att t ex söka efter vänners vänner som arbetar på det företaget du vill börja arbeta på borde skrämma fler än Google (Linkedin, Monsters). Eller varför inte leta rätt på vänner i staden du besöker som gillar ditt fotbollslag – det är ju alltid trevligare att se en match med vänner än ensam.

Enda sättet att slå Google inom sök är att omdefiniera vad sök är för något. Frågan är om inte Facebook håller på att göra det? Om inte användarna slår bakut utifrån de integritetsproblem som skapas när alla relationer är sökbara. Googles svar borde rimligen bli att integrera deras egna sociala nätverk Google+ ännu mer i sökresultatet. Sök är bara i sina tidiga tonår.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.