Google vs Europas mediehus
BY ON Feb 7, 2013
0

Google angrips från sargade mediehus i Europa. Går det att kräva betalt för att Google återpublicerar några hundra tecken i sökresultatet? Frankrike har hotat Google att lagstifta om krav på ersättning när korta utdrag från mediesajters texter återpubliceras i Googles sökresultat. För den ganska blygsamma summan 60 miljoner euro till en mediefond skrotades den lagstiftningen. […]

Google angrips från sargade mediehus i Europa. Går det att kräva betalt för att Google återpublicerar några hundra tecken i sökresultatet?

Frankrike har hotat Google att lagstifta om krav på ersättning när korta utdrag från mediesajters texter återpubliceras i Googles sökresultat. För den ganska blygsamma summan 60 miljoner euro till en mediefond skrotades den lagstiftningen. (2012 omsatte Google 36 miljarder euro.) Belgien har tidigare gått med på en liknande uppgörelse. Samtidigt är både tysk press och den tyska musikupphovsrättsorganisationen GEMA på krigsstigen mot Google. Tyska politiker planerar att utsträcka upphovsrätten till textutdrag i sökresultat. Liknande lagar planeras också i Italien.

Är det legitimt att begära ersättning från Google får att de återpublicerar några hundra tecken från en sajt i sökresultatet? Eller handlar detta om sargade branscher som varken vill eller kan förändra sig till det nya digitala landskapet där Google sätter gränserna?

För de flesta sajter är Google den viktigaste trafikkällan. Många sajtägare lägger en hel del tid och resurser på att dyka upp i sökresultatet. Samtidigt har Google redan från starten tagit lätt på traditionell upphovsrätt. Googles YouTube har alltid varit en tummelplats för upphovsrättsbrott. När Google började skanna in böcker var mottot att skanna först och fråga sedan.

Google tillhandahåller en fantastisk söktjänst och är mycket duktiga att tjäna pengar på den. Studerar man hur olika medieslags intäkter har förändrats de senaste åren behöver man inte vara Einstein för att förstå att Google tagit över en ordentlig andel av annonsörernas annonskronor. När gamla jättar hotas av den digitala utvecklingen är det lockande att ta till lagstiftning. Men jag tror att den enda långsiktigt hållbara lösningen för Europas mediehus är att bygga sin egen digitala affär.

Hög närvaro i alla digitala kanaler tillsammans med en paketering som möjliggör att ta betalt av både läsare samt annonsörer är enda vägen. Att stänga av söktrafiken skulle vara den digitala motsvarigheten till att såga av den gren man sitter på.

Samtidigt tycker jag att Google kommer mycket lindrigt undan det faktum att de knappt betalar någon skatt i de länder som betalar in miljarder till Googles skattekistor. Enligt Sunday Telegraph betalar Google bara 3,2 procent i skatt på de vinster som genereras utanför USA. 2011 skickade Google 9,8 miljarder dollar till skatteparadiset Bermudas från sina utländska verksamheter för att undvika skatt.

Medievärlden måste sluta gnälla på Google och ta tag i sin digitala affär. Och Google borde åtminstone betala lika mycket skatt i Europa som i USA. Annars kanske EU-kommissionen tar i med hårdhandskarna i fråga om konkurrensbrott.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.