Smarta hem: Löftet som aldrig uppfylldes
BY ON Apr 4, 2013
0

Det är kul att titta på filmer om smarta hem från 60-talet. Att någon lagt så mycket energi och pengar på att kunna fjärrstyra en musikanläggning eller värma på färdigmat är helt galet. När internet slog igenom fick vi en repris på 60-talets teknikoptimism med det uppkopplade kylskåpet som samlande symbol. Då lanserades kylskåp som […]

‘In-home’ Clothing PrinterDet är kul att titta på filmer om smarta hem från 60-talet. Att någon lagt så mycket energi och pengar på att kunna fjärrstyra en musikanläggning eller värma på färdigmat är helt galet. När internet slog igenom fick vi en repris på 60-talets teknikoptimism med det uppkopplade kylskåpet som samlande symbol. Då lanserades kylskåp som skulle kunna beställa mjölk och hålla koll på att matvarorna inte blev för gamla. Konsumenterna förstod aldrig vitsen och försäljningssuccén uteblev.

Idag är det billigt att fjärrstyra prylar. Vi har infrastrukturen för det smarta hemmet på plats med smartmobilen som en självklar fjärrkontroll. När dessutom människor som Tony Fadell, Ipodens upphovsman, ger sig in i leken med sin smarta och vackra termostat The Nest så kanske vi står inför ett genombrott för de smarta hemmen.

Frågan är om det verkligen finns ett behov av att styra ett hem som det vore en processindustri? Lägg till säkerhets- och integritetsrisken med att göra hela sitt hem uppkopplat. Frågan är vad framtidens virus kan göra med din värmeräkning?

Däremot gillar jag idén om att erövra vår vardagsteknik. Idag finns det en spännande gräsrotsrörelse att kunna reparera våra prylar när det går sönder. Frivilliga lägger manualer på hur de kan reparera allt från mobiler till brödrostar.

Jag fortsätter nog att kolla mjölktillgången på det analoga sättet och att fjärrstyra elementen i sommarstugan känns ju knappt high tech.  Jag tänker inte koppla upp brödrosten bara för att det går.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.