Affärsidéer är gratis på webben
BY ON Apr 18, 2013
0

Affärsidéerna är inget och genomförandet är allt i vår underbara internetvärld. Det händer ofta att folk berättar att de har en fantastisk affärsidé. Det imponerar inte på mig eftersom det i slutändan är genomförandet som bestämmer om en affärsidé duger. Många odlar fortfarande myten att det bara behövs en fantastisk idé för att skapa ett nytt […]

Affärsidéerna är inget och genomförandet är allt i vår underbara internetvärld. Det händer ofta att folk berättar att de har en fantastisk affärsidé. Det imponerar inte på mig eftersom det i slutändan är genomförandet som bestämmer om en affärsidé duger. Många odlar fortfarande myten att det bara behövs en fantastisk idé för att skapa ett nytt Google, Facebook eller varför inte ett Cdon.

Jag såg dokumentären Mark Zuckerberg – ansiktet bakom Facebook på TV4 Fakta i veckan. Där medverkar två bittra tvillingbröder Winklevoss som anser att Zuckerberg stal deras idé om det sociala nätverket Harvard Connection. Jag tvivlar inte på att Zuckerberg inspirerades av brödernas idé, men hur många har inte försökt att starta ett socialt nätverk som aldrig lyfte. Zuckerberg byggde upp Facebook med en blandning av geni och hänsynslöshet. Han flyttade till Silicon Valley vid rätt tid och ordnade nödvändigt finansiering. Han höll undan dem som tidigt ville göra Facebook till en reklamtavla. Det var ju inte precis så att sociala nätverk var något nytt när Zuckerberg lanserade Facebook år 2004. Vårt eget Lunarstorm hade varit igång i sex år är när Facebook blev synonymt med sociala nätverk. Och vi vet ju alla vad som hände med Lunarstorm.

Jag lyssnade på en riskkapitalist en gång som berättade att idén var underordnad entreprenören när han investerade i ett projekt. Han visste av egen erfarenhet att affärsidén ändå måste modifieras flera gånger innan exit. Entreprenören skulle han däremot träffa otaliga gånger och prata med på telefon varje dag i flera år.

Personligen har jag säkert ett tiotal vettiga idéer som jag aldrig kommer att genomföra pga. tidsbrist, lathet och feghet. Det gäller att välja sina idéer. Samtidigt tror jag på att vara öppen med sina idéer eftersom det alltid är bra med andra människors syn på en idé. Risken att någon snor idén är ganska liten eftersom de flesta inte orkar eller har fullt upp med något annat för att kunna genomföra den i praktisk handling.

Idéer är nog bra, men det behövs mer mod och hårt arbete och en grundläggande förståelse för den digitala arenan om vi ska få se fler Blocket, Cdon och Spotify i Sverige.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.