Från snurrande gif-bilder till responsiv webbdesign

Nu är det hög tid att bygga om din webbplats till vår nya sköna multiskärmvärld. Ge mig en snurrande gif-bild och burkig midi-musik och vi har mött 1990-talet på webben. Kring år 2000 var det mest snack om e-handel.  En bit in på 00-talet var det bloggar och sociala medier som satte dagordningen och även påverkade hur vi byggde sajter. På 10-talet var smartmobilen på väg in i våra liv en masse. Där är vi fortfarande.

Dem snabba webbutvecklingen gör att företagen idag bygger om fyra år gamla webbplatser. Det är naturligt eftersom det för tre år sedan inte fanns någon Ipad och för sex år sedan inte fanns någon Iphone.  Samtidigt som användarna utan tvekan anammar mångfalden av skärmar står många företag vilsna inför de snabba förändringarna.

Responsiv webbdesign – en anpassningsbar sajt för alla skärmstorlekar är den hetaste trenden i webbvärlden idag. För rena innehållssajter är responsiv webbdesign ett självklart val. Men många av de stora amerikanska nätbutikerna använder sig inte av responsiv webbdesign utan arbetar med olika sajter som är optimerade för desktop, Ipad eller mobil. Det ger bättre användarupplevelse och högre konverteringsgrad. Att bygga en transaktionssajt som är responsiv är mycket svårt.

För vanliga informationshemsidor utan köp- och bokningsfunktioner är responsiv webbdesign en enkel fix för allt fler skärmstorlekar. Efter att Bonnier Tidskrifter gjorde sina magasinssajter responsiva pekade alla nyckeltal uppåt. Unika besökare ökade med 14 procent och sidvisningarna ökade med 27 procent, enligt ett blogginlägg från Bonnier Tidskrifters utvecklingsteam.

En responsiv webbplats har gemensam html-kod för alla skärmar, men den kod som styr hur de olika designelementen visas, CSS, är olika för dator, mobil och surfplatta. Nackdelen är att sidorna blir tyngre att ladda eftersom de innehåller mer kod än en vanlig webbsajt.

En av fördelarna är att man använder en webbadress, www.sajten.se istället för två www.sajten.se och www.m.sajten.se. Det är bättre för synligheten i Google och sökmotorn rekommenderar responsiv webbdesign. Dessutom slipper vanliga datoranvändare hamna på mobilanpassade sajter när de följer en länk som någon delat ut från sin mobil.

Alternativet till responsiv webbdesign är att bygga tre olika webbplatser: en för mobilen, en för surfplattan och en för datorn. Fördelen med detta är att du hårdare kan optimera för de olika skärmarna – vilket är extra viktigt vid transaktioner.

Vad du väljer beror på dina behov. Det viktiga är att du börjar simma ordentligt i den nya webbvärld fylld av olika skärmstorlekar.