Amazons lycka
BY ON Maj 9, 2013
0

Amazon är världens mest framgångsrika nätbutik. Varför lyckades Amazon omsätta 66 miljarder dollar i fjol när många andra nätbutiker gått under eller fastnat i växten? Nätbutiken Amazon grundades 1994 under det publika internets tidiga barndom och var också förebilden för vårt svenska Adlibris som startades 1997. Amazon fick en flygande start men år 2000 hade […]

Amazon är världens mest framgångsrika nätbutik. Varför lyckades Amazon omsätta 66 miljarder dollar i fjol när många andra nätbutiker gått under eller fastnat i växten?

Nätbutiken Amazon grundades 1994 under det publika internets tidiga barndom och var också förebilden för vårt svenska Adlibris som startades 1997. Amazon fick en flygande start men år 2000 hade Amazon problem med lönsamheten och redovisade en förlust på 1,4 miljarder dollar. Grundaren Jeff Bezos strukturerade om företaget, effektiviserade logistik och försäljning.  Resultatet blev att när andra butiker försvann blev Amazon istället den största nätbutiken i världen.

Konstigt nog beror det bland annat på att den karismatiske Bezos inte är intresserad av vinst. Han är mer intresserad av ett positivt cashflow för att Amazon ska kunna fortsätta att investera i nya lager, sortiment, läsplattor och digitalt lagringsutrymme. Bezos har också köpt filmtjänster som Netflix och Lovefilm och utvecklat en egen förlagsverksamhet. Jeff Bezos ser fortfarande internet som en jungfrulig marknad där de flesta möjligheter finns kvar.

I Sverige har ofta Amazon flugit under radarn och allt fokus har hamnat på företag som Microsoft, Google och Apple. Men Amazon har sin plats bland de allra största nätföretagen som förändrade världen. Amazon tittar på den svenska marknaden men har ännu inte kommit överens med dem som tillhandahåller metainformation om svenska böcker – en förutsättning för att gå in på den svenska marknaden.

Som med många framgångsrika företag är Amazon helt fokuserade på kunderna. På ledningsmöten finns det ofta en tom stol som ska symbolisera kunden. Resultatet är att Amazon alltid toppar kundnöjdlistan för nätbutiker i USA och kommer bland de främsta av alla amerikanska företag.

Amazon har en kostnadskultur som är värdig Ingvar Kamprads. Inga förstaklassbiljetter på flyget för ledningen som har relativt låga löner – istället hålls de på gott humör med optioner. På så sätt kan de pressa priserna för kunderna och bygga lojalitet utöver det vanliga.

En av de viktigaste förutsättningarna för att Amazon har lyckats är deras besatthet av webbanalys. De håller koll på 500 nyckeltal – varav de flesta är kopplade till konsumenternas upplevelse. Amazon vet att 0,1 sekunds fördröjning av att visa en sida minskar kundaktiviteten med 1 procent. Bara Jeff Bezos hatar förseningar mer än kunderna.

Jeff Bezos vågar vara visionär och drar sig inte att investera i sådant som bygger framtiden. När han skissade på e-bokläsaren Kindle var målet att ta fram en bokläsare där det går att köpa en bok på 60 sekunder. Kindle är anledningen att 22 procent av böckerna som såldes i USA förra året är e-böcker. Min egen Kindle Paperwhite sopar mattan med Adlibris plastiga Letto.

Slutligen tror jag att Jeff Bezos entusiasm efter nästan 20 år som ledare för Amazon gör skillnad. Enligt frun behöver man bara vänta fem minuter när Jeff är missnöjd för sedan blir han glad igen. Vem skulle inte vara nöjd när man erövrat världen och vet att det bara är början.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.