Mobilångesten
BY ON Jun 7, 2013
0

Mobilångest präglade besökarna och talarna på konferensen Travel Distribution Summit i London som jag besökte i förra veckan. Alla visste att kunderna lämnat dem långt efter i fråga om mobilanvändandet. Snabbheten i utvecklingen de två senaste året chockar de mest ärrade webbmänniskor. Som många gånger tidigare är det användarna som driver utvecklingen medan sajtägarna inte […]

Mobilångest präglade besökarna och talarna på konferensen Travel Distribution Summit i London som jag besökte i förra veckan. Alla visste att kunderna lämnat dem långt efter i fråga om mobilanvändandet. Snabbheten i utvecklingen de två senaste året chockar de mest ärrade webbmänniskor. Som många gånger tidigare är det användarna som driver utvecklingen medan sajtägarna inte riktigt vet var de ska börja.

För 12 år sedan besökte jag en absurd modevisning i Kista där en galen amerikan hade tagit fram ett mobilt mode som mest bestod av löjliga runda puckar som mannekängerna bar i sina bälten likt en Walkman (ni som minns dem). Star Treak möter Kista. Modemannen tyckte inte att den församlade pressen var tillräckligt imponerad och utbrast:

– Ni bor ju i världens mobila Mecka!

Idag lever vi i det mobila Mecka, men det blev både coolare och vardagligare än vi kunde drömma om för 12 år sedan. De flesta människor är mer bekymrade över om de glömmer mobilen hemma än plånboken när de går till jobbet. Datorn har lämnat över stafettpinnen till mobilen som digitalt nav i våra liv.

Mobilen är det främsta verktyget när vi multitaskar framför tv:n. Mobilen finns ofta med i researchfasen inför köp och bokningar. Den är både personlig och jobbrelaterad. Den är den sista prylen vi lämnar ifrån oss på kvällen och den första vi tar fram på morgonen. Därför är mobilen plattformen för att toppa räckvidden vid marknadsföring och stärka effekten av mer traditionell marknadsföring.

Eftersom vi alltid ligger efter i den digitala utvecklingen är det viktigt att hitta hållpunkter för att hänga med. Tittar du på din webbstatistik kommer du att se att en allt större andel av besökarna kommer till dig via mobilen. Statistiken skriker att du måste satsa på mobilanpassade sajter eller responsiva webbplatser. Men det går ju att gå djupare genom att faktiskt fråga dina besökare hur de använder mobilen och om de skulle ha nytta av att din webbsida blev mobilanpassad. Om du vet i vilka sammanhang som besökaren använder mobilen kan du presentera rätt information vid rätt tillfälle.

Du kommer alltid att ligga efter den digitala utvecklingen, men det är inte anledning att inte göra någonting.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.