Google lämnar sajtägare i analysmörker

Googles stopp av sökordsinformation chockar webbvärlden. Nu letar alla tecken om söktjättens nästa drag.

Det är lätt att bli konspiratorisk när Google stoppar all information om vilka sökord som lett besökarna till din webbplats. Google-kramare kan hålla fast vid tanken att Google värnar användarnas integritet. Mer cyniska bedömare inser att förändringen kommer att öka försäljningen av Google Adwords. Sedan finns ju möjligheten att förändringen är en förberedelse för en ny sökmotor som snarare letar efter användarens intention än de enskilda sökorden på webbplatser.

För två år sedan blockerade Google informationen om vilka sökord en hos Google inloggad besökare har hittat din webbsida. Det viktigaste sökordet i våra Google Analytics-rapporter blev ”not provided”. Nu har Google börjat kryptera sökordsinformation även för icke-inloggade användare, med resultatet att marknadsförare inte längre kan se resultatet av sina ansträngningar att öka synligheten hos Google på sökordsnivå.

Det finns en möjlighet att förändringen är i linje med Googles nya algoritm Hummingbird som letar intentionen i sökfras istället för att bara identifiera enskilda sökord på webbplatser. Kanske vill Google komma bort från fokus på enskilda sökord mot en mera semantisk webb.

SEO-folk är närmast chockade över att Google mörkar informationen om sökordsbesöken. Men de kommer att hitta nya vägar att analysera sökdata. Värre blir det för mindre sajtägare som inte har råd att anlita sökoptimeringsföretag som Jajja. De kommer att tvingas arbeta helt i mörker när det gäller deras viktigaste digitala trafikkälla. Don’t be evil Google.

One thought on “Google lämnar sajtägare i analysmörker

Comments are closed.