När SEO blir Content Marketing
BY ON Okt 18, 2013
0

SEO-branschen har ett gyllene tillfälle att tvätta bort skummisstämpeln och göra skillnad för deras kunder. Sökoptimeringsbranschen har haft ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Det är inte så länge sedan jag läste intervjuer i branschtidningar där folk som borde veta bättre avrådde företag att arbeta med sökoptimering.  Detta trots att Google är den viktigaste trafikkällan […]

SEO-branschen har ett gyllene tillfälle att tvätta bort skummisstämpeln och göra skillnad för deras kunder.

Sökoptimeringsbranschen har haft ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Det är inte så länge sedan jag läste intervjuer i branschtidningar där folk som borde veta bättre avrådde företag att arbeta med sökoptimering.  Detta trots att Google är den viktigaste trafikkällan för nästan alla företag och organisationer oavsett bransch.

Tiden när SEO-företag byggde tusentals hårt optimerade landningssidor där sedan besökarna slussades vidare till mer användarvänliga sidor är sedan länge förbi. Google har slagit ner hårt på spam-tekniker och inga serösa företag är längre intresserade av att arbeta på det sättet.

När jag i veckan lyssnade på flera internationella marknadsförare på konferensen SMX Stockholm blev det tydligt att sökoptimering allt mer liknar ”content marketing”. Den teknikdrivna sökoptimeringen håller på att smälta samman med den mer kreativa innehållsmarknadsföringen.

Som marknadsförare bör du ta till dig SEO-folkets kunnande kring analys, mätning och vana att hantera ett ständigt föränderligt söklandskap. Från innehållsmarknadsföringshåll är det den kreativa sidan kring att ta fram innehåll som konverterar som blir allt mer viktigt.

Google är duktigare än någonsin på att identifiera kvalitetsinnehåll. För företag som vill synas i Google krävs fokus på kvalitetsinnehåll, men också SEO-glasögon för att kunna analysera trafiken rätt. Det är dags för SEO-branschen att vara lite stolta över sina kunskaper.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.