Betalsättet ingen behöver
BY ON Nov 15, 2013
3

Nu lanseras mobila betalsätt på bred front för traditionella handeln, men kunderna är fortfarande ointresserade. Varje entreprenör med storhetsvansinne har säkert funderat på hur de skulle kunna tjäna en halv procent på alla betalströmmar i världen. Därför ser vi ett antal resursstarka aktörer som försöka etablera mobila betalsätt för fysisk handel i Sverige. Problemet är […]

Nu lanseras mobila betalsätt på bred front för traditionella handeln, men kunderna är fortfarande ointresserade.

Varje entreprenör med storhetsvansinne har säkert funderat på hur de skulle kunna tjäna en halv procent på alla betalströmmar i världen. Därför ser vi ett antal resursstarka aktörer som försöka etablera mobila betalsätt för fysisk handel i Sverige. Problemet är bara att kredit- och betalkorten fungerar utmärk för de flesta kunder. Aktörer som Bart, SEQR och MyWallet försöker lösa ett problem som inte finns. Även megajättar som Visa och Paypal planerar att lansera mobila betallösningar.

Ni som någon gång misslyckats med att betala med ett Visa- eller Mastercard-kort i Danmark har stött på konsekvenserna av att Danmark lyckades etablera kontantkortet Dankort på 1980-talet. I Sverige misslyckades storbankerna med en satsning på Cash-kortet i slutet på 90-talet. Kredit- och betalkortet blev kvar i ensamt majestät när kontantbetalningarna började ebba ut. Det fanns egentligen ingen anledning för kunderna att använda Cash-kortet och inte heller handlarna tjänade på systemet.

Jag kan själv inte komma på någon anledning varför jag ska betala med mobilen istället för med betal- eller kreditkort. Jag bekymrar mig inte för kostnaderna för kortet eftersom det ingår som en del av min internetbank. Kortet tar liten plats och kan inte ladda ur som en mobil. Mitt Visa-kort fungerar i princip i hela världen.

Handlarna har ett incitament att acceptera nya mobila betalsätt för att minska sina transaktionskostnader, men om inte kunderna bryr sig är det svårt. ICA har ju till och med ett eget etablerat betalkort och egen bank för att minska kostnaderna för transaktioner.

Ska de nya mobila betalsätten slå igenom måste de erbjuda något mer än betalfunktionen. Själv irriterar jag mig på mängden av plastkort jag måste släpa med mig varje dag. Med kreditkort, SL-kort, kundkort, passerkort och så vidare är korthögen dubbelt så tjock som min Iphone. Om en mobil betallösning fixar detta problem har det en chans. Jag skulle också vilja att betalappen sparar mina kvitton digitalt och håller ordning på olika erbjudanden.

Förr eller senare slår säkert någon av de mobila betalsätten igenom, men då är det snarare extratjänsterna, förutom möjligheten att betala, som kommer att avgöra vem som vinner. Jag är övertygad om att mobilen är bryggan mellan internethandel och klassisk detaljhandel. Därför blir mobila betalningar extra viktigt för de handlare som pressas mest av näthandeln.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Lakemannen

    Mycket bra krönika Urban!

    Du fick direkt ett par kollegor på banken där jag jobbar att prenumerera på nyhetsbrevet. 🙂

  • Tack! Kul att det uppskattas.

  • Cecilia

    Hej Urban
    Intressant blogg! SEQR:s mål är just det du skriver; en allt i ett lösning som gynnar både handlare och användare. Med SEQR-appen kan du idag betala, skicka pengar, ta del av erbjudanden/kuponger, koppla kundklubbar, betala parkeringen, spara kvitton digitalt och nu även donera till välgörenhet utan att det dras några transaktionskostnader. Alla nya funktioner ska skapa mervärde för användarna!