Google måste utmanas

I

Google bestämmer grundvillkoren för många företag.
Google bestämmer grundvillkoren för många företag.

dag är de flesta e-handlare och webbplatser helt beroende av trafik från Google. En trafik som knappast bygger varumärke för framtiden. En trafik som antingen kostar pengar per klick eller kräver stora investeringar i innehåll.

Ramarna för den digitala världen sätts i allra högsta grad av en rad monopolistiska företag. Google har tagit hand om sök och i viss mån mobiloperativsystem, Facebook har tagit hand om sociala medier och Apple om de coolaste telefonerna. Microsoft däremot lever på ett sluttande plan av minskande pc-försäljning och problem med att få Windows Phone att lyfta.

Tre amerikanska företag styr hur framtidens affärer ska utformas. Google har den starkaste positionen genom att kontrollera den snabbast växande marknadsföringskanalen. Genom sitt organiska sök och Google Adwords är de den viktigaste trafikkällan för de flesta sajter och nätbutiker. Google kan från den ena dagen till den andra stänga ner sajter.

När svenska traditionella marknadsföringskanaler betalar normala företagsskatter lyckas digitala multisar som Google och Facebook betala minimalt i skatt genom avancerad skatteplanering. Sedan skänker Google bort några miljoner, en bråkdel av vad de egentligen borde betala i skatt, för att bättra på ryktet.

Google bestämmer hur vi tillåts utforma våra webbplatser och de har total koll på användarna genom sin populära webbläsare Chrome och analysverktyget Google Analytics. Lägg till Gmail och kontrollen är heltäckande. När frågor om personlig integritet nämns kör ordföranden Eric Schmidt med det gamla knepet ”om du har rent mjöl i påsen har du inget att frukta”.

För att försäkra sig om en framtid köper Google upp miljardföretag som mobiltillverkaren Motorola, annonsnätverket DoubleClick, mobiloperativsystemet Android och mobilannonsnätverket AdMob.

Googles makt är så stor att jag till och med önskar Facebook och Twitter lycka till med sina annonsprodukter. Som det ser ut idag är det egentligen bara Facebook som kan utmana Google. Microsoft känns mer och mer som ett företag med sin bästa tid bakom sig.

Därför önskar jag att 2014 ser kreativa människor med stöd av våghalsiga riskkapitalister ta fram nya revolutionerande sätt för användarna att navigera på internet. Tekniker och tjänster som omdefinierar dagens internet.