Ingen drönare på min bakgård

Media skrev villigt om Amazons senaste PR-trick.
Media skrev villigt om Amazons senaste PR-trick.

Ingen tror på Amazons pr-snack om drönarleveranser, men förarlösa bilar kan leverera paket inom några år till dem som har råd.

E-handeln har på ett par decennier byggt upp ett imponerande logistiksystem som bara kommer att bli ännu bättre med tiden.  Men flygande drönare är bara ett pr-trick.

När författaren Franz Kafka skrev kärleksbrev i Prag till sin älskade Felice Bauer i Berlin hade posten utdelning flera gånger om dagen alla dagar i veckan. Därför hände det att Kafka skrev flera kärleksbrev per dag.

Idag har sms, e-post och Facebook trängt ut det ambitiösa brevskrivandet och vi får vara glada att Posten fortfarande delar ut post varje dag. Vi har inte längre behov av brevutdelning flera gånger om dagen.

Det blir inga försvunna granar i årets julhandel – eftersom ingen kommer att återuppväcka idén att sälja granar med hemleverans. (Ibland kan man sakna djärvheten hos de tidiga e-handlarna.) Jag är imponerad av hur e-handeln har utvecklat logistiken. Att beställa varor från USA och Tyskland och få produkterna levererad efter ett par dagar vid dörren det är Service med stort S. Konkurrensen mellan Posten, Schenker och DHL har också lett till ett mycket utvecklat nätverk av utlämningsställen i Sverige. Åtminstone i städerna.

Jag är dessutom övertygad om att det kommer att bli ännu bättre inom några år. Idag uppskattar Posten att e-handeln i Sverige omsätter 37 miljarder kronor. Dibs som också räknar biljetter och resor kommer upp i summan 75 miljarder kronor. Och den snabba tillväxten kommer att fortsätta under många år.

Hemleverans, utlämningsställen, utlämningsboxar vid trafik-hubbar och samma-dag-leveranser kommer att finnas bredvid varandra. Men några flygande drönare kommer inte att leverera några paket varken i USA eller Sverige. Jag tycker att det är tröttsamt när medier skriver om så uppenbara pr-trick som Amazons drönare. Ingen tror ju på fullt allvar att Amazon kommer att börja leverera sina miljontals paket med små fjärrstyrda flygplan som mest är kända för att de dödar människor i Pakistan.

Förarlösa bilar skulle däremot kunna bli en fungerande logistiklösning. Volvo planerar att testa 100 förarlösa bilar i Göteborg 2017. De skulle kunna leverera paket vid dörren på helger och kvällar när folk är hemma och till företag på dagarna. Mottagarna får ett sms när bilen är i närheten och får ut paketet genom att skriva in en kod.

Om e-handeln på allvar ska utmana den fysiska handeln krävs det att servicenivån höjs. Kunderna kommer att kräva samma-dag-leveranser och fri frakt.