Politik på internet
Internetval, var god dröj
BY ON Aug 29, 2014
0

Det blir inget internetval i år heller. För politisk information är det fortfarande teven som gäller. Under de tre senaste valen har jag letat efter tecken på internets ökade politiska betydelse. Men det verkar som om svenskarna är konservativa när det gäller politisk information. 60 procent av de myndiga svenskarna söker aldrig efter politisk information […]

Politik på internetDet blir inget internetval i år heller. För politisk information är det fortfarande teven som gäller.

Under de tre senaste valen har jag letat efter tecken på internets ökade politiska betydelse. Men det verkar som om svenskarna är konservativa när det gäller politisk information. 60 procent av de myndiga svenskarna söker aldrig efter politisk information på nätet, enligt rapporten Svenskarna och politiken på internet av .Se-stiftelsen. Bilden är annorlunda bland förstagångsväljare där mer än hälften anser att internet hjälper dem att förstå politik.

Själv drogs jag in den politiska bloggosfären för ett decennium sedan, men jag tröttnade snabbt. Där jag hade skolats i en anda på nätet att man hjälper varandra blev jag istället snabbt utsatt för rena hatangrepp. När jag själv började med liknande debatteknik förstod jag att tiden som politisk bloggare var över. Jag stängde ner min politiska blogg vars domän senare köptes upp av någon nätspammare för att lägga Adsense-annonser på.

När jag följer årets valdebatter via Twitter verkar det som lite har ändrats i fråga om debattklimat på nätet. När partiaktivister tidigare skrev insändare under falska namn ägnar de sig idag åt negativ kampanjande på Twitter under sina egna namn. Vilket ju trots allt är bättre än anonyma cirkulärinsändare. Den politiska twittersfären, som mångt och mycket är separerad från andra twittersfärer, underhålls till stor del av avlönade politiska tjänstemän. Toppolitikerna använder dock Twitter mest för envägskommunikation och då har ju poängen med sociala medier gått förlorad.

För extremister är internet en välsignelse. Nu kan extremgrupper som består av en man och hans hund verka stora. På mera etablerade rasistsajter som Avpixlat kan marginaliserade människor kanalisera sin besvikelse över hur livet blev genom att hata människor från andra länder och kulturer. Allt med stöd från Sveriges fjärde största riksdagsparti.

Men vi ska inte glömma internets betydelse för att organisera kampanjarbete. Som fotbollspappa vet jag hur smidigt det går att hålla ordning på flera fotbollslag med hjälp av mejl. Samma sak för att organisera partier och kampanjgrupper.

Den politiska twittersfären flödar över oavsett om det är valår eller inte. Vi kommer att se många politiska bannerkampanjer på nätet, vilket ju är naturligt med tanke på hur stor andel av reklampengarna som läggs på nätet. Men för partiledarna är det ändå hur de lyckas i tv som betyder något.

Krönikan är tidigare publicerad i Jajja Magazine #27

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.