E-handelns kraft

Globaliseringens hävstång heter internet

E-handelns kraftTvå decennier efter internets publika genombrott håller internet på att bli globalt i praktiken. Konsekvenserna märks överallt.

I senaste E-handelsbarometern är det tydligt att svensk modehandel på nätet har svårt att klara konkurrensen från utlandet. När andra segment växer med tvåsiffriga procenttal hackar modehandeln fram på 2 procents tillväxt under Q2. Samtidigt presenterar den tyska e-handelsjätten Zalando siffror som tyder på att modevaruhuset i Berlin kommer att sälja kläder för 20 miljarder kronor i år. Men Zalando är rena hobbyprojektet i jämförelse med kinesiska Alibaba som noterats på börsen i USA. I november förra året sålde Alibaba varor för 40 miljarder kronor på en enda dag.

Var fjärde svensk som handlat från utlandet på nätet under Q2 hade köpt från Kina. E-handeln har de senaste åren i allra högsta grad globaliserats, med en extrem prispress till följd.

På samma sätt som modeintresserade köper kläder från Tyskland har de lokala annonskronorna flyttats från svenska lokaltidningar och magasin till globala aktörer som Google och Facebook. I den digitala världen räcker det inte med några hundra tusen läsare för att generera tillräckligt med pengar. På ett globaliserat internet räknar vi i miljarder besökare. Google och Facebook delar annonsmiljarderna mellan sig medan svenska tidningar avskedar personal i förhoppningen att rädda en döende annonsmodell.

Först 20 år efter internets publika genombrott i Sverige infrias internets globala potential. Sveriges fyra populäraste sajter (Google.se, Google.com, Facebook och Youtube) är amerikanska. Sedan kommer Aftonbladet följt av Wikipedia, enligt analysverktyget Alexa. Det är innehållsaggregatorer som Google, Youtube och Facebook som sätter villkoren för nätet. Men svenska tjänster som Spotify, Soundcloud och The Pirate Bay visar att lokala aktörer kan lyckas på en global marknad. Istället för tusentals skivbutiker runt om i landet får vi några få globala tjänster i digitaliseringens spår.

Att sitta hemma och vänta på konkursspöket är dumt. Bättre då att anamma den digitala globaliseringen och hitta sin nisch bland flera miljarder internetanvändare. Möjligheterna finns där bara man vågar drömma.

Inlägget har tidigare publicerats i Jajja Magazine.