Facebook Atlas

Facebook Atlas utmanar Google på allvar

Facebook Atlas
Facebook Atlas är dopat med perfekt demografi på mottagarna. Dessutom går det att spåra mottagarna under hela köpprocessen.

Facebook gör med sin annonsplattform Atlas samma som de en gång gjorde med sociala medier – arbetar med riktiga identiteter av mottagarna.Om inte användarna slår bakut är Atlas stegen för att Facebook ska kunna passera Googles annonsmiljarder.

Det som var revolutionerande med Facebook för tio år sedan var att de frångick praxis med alias-identiteter i sociala nätverk för att istället kräva att användarna använde sina riktiga namn och bilder. Helt plötsligt började vi umgås med våra verkliga vänner och bekanta på nätet istället för att chatta med 12-åringar som påstod sig vara 25 år eller 45 åringar som var 13 år.

Nu gör Facebook samma sak med annonsmottagarna i annonsplattformen Atlas. Här ska användarna exponeras för annonser utifrån sin demografi hos Facebook både på Facebook, men även på sajter utanför Facebooks hage.

Ännu mer revolutionerande är att kunder i nätbutiker och vanliga butiker ska uppmuntras att lämna ifrån sig sin e-postadress för att knyta ihop annonsexponeringar tidigt i köpprocessen med ett faktiskt köp i en fysisk butik eller nätbutik långt senare.

Ett annonsnätverk som kan rikta annonser mot 1,3 miljarder aktiva användare utifrån bostadsort, ålder och kön möjliggör ju annonsoptimering utifrån en perfekt demografi. Ännu mer kraftfullt är att det går att följa en enskild användare mellan desktopdator, mobil och surfplatta så länge användarna loggar in på Facebook.

Om inte användarna slår bakut av integritetsskäl kommer Facebook Atlas att vara en värdig utmanare till Googles annonsförsäljning som under Q2 omsatte 104 miljarder kronor. Facebook omsatte samma period en femtedel av Googles annonsförsäljning.

Facebook kan nå konsumenter som inte vet att de är intresserade av en produkt, medan Google i huvudsak når konsumenter som vet vad de letar efter. En inte oviktig skillnad när annonsmiljarderna ska fördelas.

Krönikan har tidigare publicerats hos Jajja Magazine.