E-handelns kraft
Lätt att starta e-handel – svårt att lyckas
BY ON Nov 22, 2014
0

Att få upp en nätbutik kan vara så enkelt att det är lätt att glömma hur svårt det är att lyckas med e-handel. Det är fällan de flesta små e-handlarna hamnar i. Jag har testat att lägga upp en nätbutik med omtalade e-handelsplattformen Tictail. Det tog inte många minuter att välja designmall och koppla på […]

E-handel

Att få upp en nätbutik kan vara så enkelt att det är lätt att glömma hur svårt det är att lyckas med e-handel. Det är fällan de flesta små e-handlarna hamnar i.

Jag har testat att lägga upp en nätbutik med omtalade e-handelsplattformen Tictail. Det tog inte många minuter att välja designmall och koppla på betalsystem. Det är så enkelt att det är lätt att tro att e-handeln bara är några klick bort. Att slänga ihop en nätbutik med WordPress tillsammans med e-handelstillägget WooCommerce ska inte heller behöva ta så många timmar för någon som arbetat med WordPress tidigare.

Jag älskar idén med bootstrapping, att bygga ett företag för nästan inga pengar alls, men jag tror att många luras att tro att det är enkelt att lyckas med e-handel bara för att det finns några enkla gratisverktyg på marknaden.

Men för den som vill bygga en riktig e-handel med en ambition att växa och tjäna pengar är det betydligt mer komplicerat och framförallt dyrare att starta e-handel än vad tjänster som Ticktail vill göra gällande.Jag råder alla som vill starta e-handel att verkligen fila på affärsplanen, tänka stort och ta in kapital. Världen blir inte bättre med ytterligare en olönsam liten e-handel.

I Sverige är det alltid arbetskraften som är dyrast. Därför måste vi arbeta med it-system som gör driften av en nätbutik som effektiv som möjligt. Framgångsrika e-handlare som exempelvis CarpetVista har byggt hela sin kärna kring automatisering av processer som inköp och marknadsföring. Här duger det inte med Tictail.

Fördelen med att det finns många duktiga e-handelsleverantörer i Sverige är att det finns en rad standardplattformar som för en överkomlig penning kan tillhandahålla mycket funktionalitet. Men att sätta upp en e-handelsplattform för något mer än ett rent hobbyprojekt innefattar många leverantörer och avtal:

  • E-handelsplattform
  • Affärssystem
  • Designbyrå
  • Betalväxel
  • Fakturaleverantör
  • Inlösenavtal med bank för kortbetalningar
  • Transportadministrativt system
  • Logistikpartner

Nu är vi uppe i ett par hundratusen kronor i startkostnader och en del arbete med att få alla kontrakt och system på plats. Utan att ha sålt så mycket som en t-shirt. Och detta handlar fortfarande om småskaliga renodlade näthandlare.

Därför är det viktigt att ha en utarbetad affärsplan för att allting ska falla på plats. Att sätta upp en e-handelsplattform klarar de flesta – men att tjäna pengar på e-handel är betydligt svårare.

Denna krönika publicerades i nyhetsbrevet Internetworld E-handel. Prenumerera här för att få analyser, nyheter och statistik om e-handel.

 

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.