Fyndiq
Fulast sajt vinner
BY ON Nov 24, 2014
0

Fyndsajten Fyndiq är ful och stolt över det. På webben är det enkelhet framför skönhet som vinner. Fyndvaruhuset Fyndiq fick i dagarna 150 miljoner i riskkapital för att kunna expandera utomlands. Med Ullared som förebild har Fyndiq byggt upp en marknadsplats för rea-varor på nätet som räknar med att sälja för 200 miljoner kronor i […]

Fyndiq

Fyndsajten Fyndiq är ful och stolt över det. På webben är det enkelhet framför skönhet som vinner.

Fyndvaruhuset Fyndiq fick i dagarna 150 miljoner i riskkapital för att kunna expandera utomlands. Med Ullared som förebild har Fyndiq byggt upp en marknadsplats för rea-varor på nätet som räknar med att sälja för 200 miljoner kronor i år. Med mer än 1 200 handlare, 226 000 produkter och nästan 700 000 kunder har Fyndiq på fyra år skapat sig en viktig position inom svensk e-handel.

Det är ett dynamiskt gäng bakom Fyndiq och framtiden ser ljus ut. Men ingen kan med bästa välvilja säga att Fyndiq är snygg. En Twitter-tråd om Fyndiq slår fast ” Färgpaletten etsar sig fast och brännmärker hjärnans synapser. Du minns Fyndiq.”

Fyndiqs CTO Micael Widell får alla designbyråer att darra när han svarar ”om någon snyggare webbshop slår vår konvertering på ca 5% är vi beredda att tänka om ;)”

Med Fyndiqs färgskala brännande i synapserna är det klart att ett tydligt erbjudande, låga priser och en smidig köpprocess slår design med hästlängder. Frågan är om seriösa företag ska lägga någon vikt vid design? Det är betydligt viktigare att förstå a/b-testning än det gyllene snittet.

Själv värdesätter jag design på samma sätt som jag värdesätter vackra föremål. Visst funkar det att dricka kaffe ur en ful funktionell mugg, men livet känns lite bättre om jag gör det ur en vacker mugg.

Den verkliga förebilden inom ful design är Blocket. Hur man än mäter är Blocket Sveriges mest framgångsrika sajt alla kategorier. Den är fruktansvärt ful, men den gör jobbet. Det går nästan att köpa och sälja vad som helst på Blocket. Blocket är garanterat a/b-testad till döds och den är oerhört smidig att använda. Dessutom är affärsmodellen busenkel.

Jag tycker att vi ska fortsätta att värdera det vackra, men som företagare måste man förstå att det finns betydligt viktigare parametrar för att lyckas på nätet.

Artikeln är tidigare publicerad på Jajja Magazine.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.