Kina e-handel
Kinas e-handel saknar fortfarande udd
BY ON Nov 30, 2014
0

Kina är idag världens största e-handelsmarknad, men frågan är hur stort hot Kina är för europeiska e-handlare. Ända sedan 40-talet har Kina varit det stora hotet i världen. I Ingmar Bergmans film Nattvardsgästerna från 1963 är det en församlingsmedlem som fruktar kineserna så mycket att han begår självmord efter att byprästen erkänt att han inte […]

Kina e-handel

Kina är idag världens största e-handelsmarknad, men frågan är hur stort hot Kina är för europeiska e-handlare. Ända sedan 40-talet har Kina varit det stora hotet i världen.

I Ingmar Bergmans film Nattvardsgästerna från 1963 är det en församlingsmedlem som fruktar kineserna så mycket att han begår självmord efter att byprästen erkänt att han inte längre tror på Gud. Det är en av många kulturella referenser till den ”gula faran”.

På senare år har det handlat mer om miljöförstöring än militära hot. E-handlare har ju en del att frukta när det gäller konkurrens från Kina. I den senaste E-handelsbarometern kom Kina på tredje plats i fråga om länder som vi hade handlat från under de senaste tre månaderna. Men för att sätta det i perspektiv ska vi minnas att det bara är ungefär en tredjedel av svenskarna som näthandlar från utlandet överhuvudtaget.

Som e-handelsexpert har jag haft dåligt samvete för att jag aldrig näthandlat från Kina. Därför kollade jag i Hong Kong-baserade DX.com och Aliexpress.com. Trots fri frakt och det stora utbudet lyckades jag inte att hitta något hos DX.com som jag ville köpa. Priserna var låga, men inte wow-låga. Personligen var det bara elektroniktillbehör av kategorin 4g-antenner, fickknivar och ryggsäckar som jag skulle kunna tänka mig att köpa. Trots den väl utformade utcheckningen lämnade jag shoppingvagnen tom.

Hos Aliexpress.com, som är en del av världens största e-handelsföretag Alibaba, blir jag lite mer köpsugen. Elektrifierade sparkcyklar och ihopfällbara el-cyklar får mig åtminstone att drömma lite. Laptopsen är riktigt billiga, men vad gör det när du inte hittar någon med svenskt tangentbord. Produktbeskrivningarna och bilderna är riktigt bra, men jag hittar inte några varumärken jag känner till.

Efter många om och men köper jag en surfplatta med retina-skärm för 1600 kr. Det är Intel-processorn och 9,7 tums retina skärmen som avgör. Men det är inte wow-billigt och varumärket har jag aldrig hört talas om. Den något flexibla leveranstiden 15-60 dagar skulle normalt ha stoppat alla köp-ambitioner. När jag kollar på kläder saknas åter igen västerländska varumärken. Priserna är mycket låga men osäkerheten kring storlekar och retur får mig att avstå. När jag tittar på barnkläder blir det tydligt att de kulturella skillnaderna mellan Kina och Sverige är för stora för att barnkläder ska bli någon succé hos Aliexpress.

23 dagar senare kom paketet från Kina. Intressant nog hade Aliexpress uppgivit att värdet till en fjärdedel av vad jag betalade så tull och moms slutade på 200 kronor. Surfplattan såg helt okej ut, men om det är något fel på den är det nog bara att svälja förtreten. Det lär dröja innan jag handlar från Kina igen.

Vid sidan om elektroniktillbehör är knappast Aliexpress idag något hot mot svensk e-handel idag. Som svensk e-handlare skulle jag vara mer bekymrad över vad våra europeiska kollegor som Zalando, Asos och Bikster hittar på.

Artikeln publicerades först i nyhetsbrevet Internetworld E-handel. Prenumerera gratis här.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.