Programatic
Nu är goda annonsklick dyra
BY ON Nov 30, 2014
0

Svenska företag måste bli bättre på digital annonsering annars vinner utländska företag globaliseringskampen. Kraven på innovation ökar när kostnaden per klick går upp. Vi vet att stora e-handelsprojekt som Zalando lade nästan tre miljarder kronor på marknadsföring förra året. En effekt av att digital annonsering ökar är att priserna per klick stiger. Under Q3 ökade […]

Programatic

Svenska företag måste bli bättre på digital annonsering annars vinner utländska företag globaliseringskampen. Kraven på innovation ökar när kostnaden per klick går upp.

Vi vet att stora e-handelsprojekt som Zalando lade nästan tre miljarder kronor på marknadsföring förra året. En effekt av att digital annonsering ökar är att priserna per klick stiger. Under Q3 ökade priset per klick med 25 procent i Europa hos Google, Facebook, Bing och Yahoo, enligt annonsbudsverktyget Kenshoo. Google har nästan monopol på sökmarknaden i Europa och kan varje år öka priserna per klick för att hålla sina aktieägare nöjda.

Den allt hårdare konkurrensen om kunderna bland online aktörer driver upp klickpriserna. Och lägre konverteringsgrad i mobiler gör att kostnaden per avslut ökar.

En tidigare rapport från Q2, som särredovisade Sverige, visade dessutom att svenska annonsörer betalar mest i Europa per klick 5,97 kronor, vilket kan jämföras med 4,32 kronor i Storbritannien 2,85 kronor per klick i Tyskland, enligt Kenshoo.

Att annonsklicken skulle vara dyrare i Sverige än i Storbritannien är helt orimligt. Den enda rimliga förklaringen måste vara att marknadsförarna i Storbritannien helt enkelt är bättre på digitala kampanjer. De är duktigare på att köpa rätt klick, utvärdera och konvertera trafiken till försäljning.

Om svenska företag ska överleva den europeiska och kinesiska konkurrensen måste vi vara världsbäst på marknadsföring. När det gäller den kreativa biten av marknadsföring är vi redan i världsklass.

Men det krävs även innovation inom hur kampanjer styrs och mäts. Det skulle också hjälpa till om svenska medier vaknar ur sina dödsryckningar och försöker uppfinna lite nya annonsprodukter.

Krönikan är tidigare publicerat hos Jajja Magazine.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.