Erfarna e-handlare bootstrappar med gratisplattformen Tictail

ortopediska

Tictail är säkert en av de enklaste e-handelsplattformarna att komma igång med. Men duger den för professionella e-handlare som lämnat hobby-kluddet bakom sig?

Mina vänner Mia och Christer Pettersson testar gratisplattformen Tictail för sin senaste projekt att sälja ortopediska hjälpmedel i butiken ortopediska.se. Christer och Mia har sålt dammsugarpåsar på nätet i flera år på MrDustbag och Dammtussen. Mia är sjukgymnast och ville utnyttja sin professionella kunskap när de testar ett nytt segment med ortopediska hjälpmedel.

Reklamen lovar en butik på några minuter, men det tog Mia 10 timmar att sätta upp butiken:

  • Skriva texter (titel och produktbeskrivning), ta fram bilder och pris på alla produkter (4 timmar)
  • Ta fram logga och köpa domännamn till butiken (2 timmar)
  • Registrera butiken på Tictail och styra om domännamnet till Tictail-butiken (1 timme)
  • Lägga in produkter och bilder på Tictail (3 timmar)

Varför valde ni Tictail?

–Vi ville testa konceptet utan att skaffa oss fasta kostnader. Plus att Tictail med vissa tillägg som egen domän och Klarna fungerar riktigt bra, säger Mia Pettersson.

Har ni upptäckt några besvärliga begränsningar i plattformen?

– Det är väldigt produktfokuserat och enkelt att skapa bra produktsidor med bilder etc. Dock är det inte lika utvecklat för att jobba med rena textsidor och för att själv skapa en anpassad navigering i butiken.

Tror ni att Tictail är en lösning för stora e-handelsprojekt?

– Absolut, framför allt om publiceringsverktyget över tid tillåter mer så att man kan bygga en stor e-handelsplats med mycket innehåll utan för mycket tekniska kunskaper. Särskilt om Tictail integreras med marknadsplatser som Amazon, Fyndiq och CDON.

 

One thought on “Erfarna e-handlare bootstrappar med gratisplattformen Tictail

Comments are closed.