Nätet dödade inflationen

price-comparisonTotala pristransparensen på nätet har nära nog dödat inflationen. Den nya ekonomin gör det svårt att tjäna pengar.

Även om e-handeln bara står för ungefär 6 procent av detaljhandeln i Sverige så har nätets pristransparens förändrat all handel. Prispressen har förändrat hur ekonomin i grunden fungerar och Riksbanken hukar under hotet från noll-inflation. Frågan är om minusränta rår på nätets pristransparens?

Stora etablerade digitala modebutiker som Stylepit beskriver modebranschen på nätet som ett rött hav – där underförstått tyska Zalando är den stora hajen som bygger kunddatabas utan hänsyn till kostnader. Inom hemelektronik och resor har aktörer som Prisjakt och Momondo skapat fullständig transparens i fråga om priser. Kunderna erbjuds en ständig rea medan lönsamheten sätts på undantag.

Utvecklingen mot marknadsplatser som Amazon, Fyndiq och Cdon Marketplace där tusentals e-handlare säljer samma produkter jämsides varandra ökar transparensen ytterligare. Att många riskkapitalister är villiga att finansiera snabb tillväxt inom e-handel ökar prispressen ett steg till.

Digitalisering av tidigare fysiska produkter pressar också ned priserna. Vi betalar mindre för en månad med Netflix än vad det tidigare kostade att hyra två DVD-filmer. Vi betalar mindre för en månad med Spotify än vad en cd-kostar. Storsäljarna inom e-böcker är löjligt billiga böcker.

Det finns naturligtvis fler anledningar till att priserna föll i januari på en tolvmånadersperiod. Men det är talande att just kläder och resor är två kategorier som bidragit till att priserna minskat den senaste 12-månadersperioden. Kläder och resor är två av de största e-handelssegmenten.

Den totala pristransparensen är här för att stanna. Prispressen från e-handeln kommer bara att accelerera när allt fler svenskar upptäcker att nätbutiker på kontinenten är 20 procent billigare.

Internet är nära att skapa perfekta marknader och på perfekta marknader är vinsten skral. Den som har något att sälja måste skapa egna monopol genom att utveckla helt unika produkter och tjänster så att det inte går att jämföra produkten/tjänsten med någon annan. Vi är beredda att betala mycket pengar för en Iphone för att mobilen är så mycket bättre än konkurrenterna. På så sätt har Apple skapat ett monopol i praktiken.

E-handlare måste precis som biograferna hitta sitt popcorn som de kan tjäna pengar på. Online resebyråer säljer avbeställningsförsäkringar och hela hemelektronikbranschen går runt på konsumentlån och märkliga produktförsäkringar som egentligen ingen behöver. Hitta ditt popcorn nu eller gå under.

Krönikan har tidigare varit publicerad i Jajja Magazine.

3 thoughts on “Nätet dödade inflationen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.