Svårt för e-handlare utan kapital

Svårt att starta e-handel utan kapital

Starta e-handel utan pengarAtt starta e-handel vid köksbordet utan kapital är allt svårare. Chanserna att lyckas med ett hobbyprojekt är små eftersom det krävs kapital för att växa.

Det är 20 år sedan Amazon startade e-handel . E-handeln är en etablerad del av detaljhandeln även om det fortfarande är en liten del av detaljhandeln inom flera segment. Det är lått att känna ett sting av avund mot dem som startade e-handel i början på 2000-talet och glömma bort de svårigheter som e-handlare hade då.

Det är enkelt och relativt billigt att lägga upp en nätbutik, men att få upp försäljningen till en nivå som gör att du tjänar pengar är svårt om du driver en renodlad nätbutik. Det krävs en omsättning på en halv miljard kronor för att lyckas inom breda segment inom e-handeln, enligt Fredrik Palm som är vd på Lekmer som ingår i Qliro Group. En halv miljard är kanske att ta i, men han har en poäng att det idag krävs mycket stor försäljning för att gå med vinst inom e-handel. Tyska Zalando tog sin gigantiska e-handelssatsning till börsen först när årsomsättningen passerat 20 miljarder kronor. Men Zalando är rena hobbyprojektet i jämförelse med kinesiska Alibaba som bara under en dag i november förra året sålde för 40 miljarder kronor.

Det krävs normalt en omsättning på runt 10 miljoner kronor för att investerare eller uppköpare ska intressera sig för en näthandel. Vinst är inget absolut krav, men tio miljoner i omsättning är beviset för att ett e-handelskoncept fungerar.

För mindre e-handlare som säljer andras varumärken är det svårt att nå lönsamhet eller ens kunna plocka ut en vettig lön. Allt dyrare digital marknadsföring i kombination med en fullständig pristransparens gör det svårt. Det är lite av en myt att det är billigt att starta e-handel. När alla leverantörer som betaltjänster, plattformar, logistikpartner och Google tagit sitt blir det inte mycket kvar.

Tre strategier för mindre e-handlare

Katrin Lundgren på plattformen Kodmyran ser tre olika strategier hos mindre e-handlare som lyckas:

• De som går mot fysisk handel

• Nischad handel

• Sälja på marknadsplatser

Frågan är om nischning räcker, men fysisk handel och marknadsplatser som Cdon Marketplace, Fyndig och Amazon är definitivt en väg att gå för nystartade e-handlare.

För den som vill skaffa externt kapital börjar en alldeles egen resa där det främsta alternativet är att få med en riskkapitalist på båten. Fördelen med att söka kapital är att du måste formulera din affärsidé och fundera på projektets svaga och starka sidor. Idag är riskkapitalister mycket intresserade av e-handel, men din idé och ditt upplägg måste övertyga om att det handlar om en 100 miljoner affär.

One thought on “Svårt att starta e-handel utan kapital

Comments are closed.