Fyra bra sätt och ett dåligt att få kapital till din e-handel
BY ON Mar 7, 2015
1

För att öka chanserna att lyckas med din e-handel behöver du kapital. Idag finns det många sätt att skaffa extern finansiering för att få fart på din e-handel. Att lyckas med e-handel utan kapital är svårt. Men med ett ökat intresse för e-handel från riskkapitalister och helt nya sätt till finansiering som crowdfounding är möjligheterna […]

För att öka chanserna att lyckas med din e-handel behöver du kapital. Idag finns det många sätt att skaffa extern finansiering för att få fart på din e-handel.

Att lyckas med e-handel utan kapital är svårt. Men med ett ökat intresse för e-handel från riskkapitalister och helt nya sätt till finansiering som crowdfounding är möjligheterna goda att få in kapital till ditt e-handelsprojekt.

Banken. Nej, jag bara skojade. Bankerna lever gott på att låna ut pengar helt utan risk och i den kategorin kommer aldrig ditt e-handelsprojekt landa. Om du vill låna av banken tvingas du sätta huset eller lägenheten i pant – ingen bra idé. Om du mot förmodan får ett lån hos banken kommer de dra in dina krediter samma dag som ditt företag får problem.

Spara själv. Genom att sätta den privata ekonomin på sparlåga medan du planerar ditt projekt kan du spara ihop ett mindre kapital till starten. Tictails grundare sparade halva sin lön på ett gemensamt konto under sex månader medan de skapade konceptet som håller på att bli en av världens populäraste e-handelsplattformar. Det blir lite som att spara till en resa – de flesta är beredda att göra uppoffringar för något roligt i framtiden.

På många sätt är bättre att leva på ekonomisk sparlåga innan du sjösätter ditt projekt när du fortfarande är entusiastisk och är beredd på att göra offer. Lever du tillsammans med någon är det viktigt att de är med på dina planer att starta e-handel eftersom det kommer att påverka er gemensamma ekonomi.

Källor till kapital för e-handlare:

Almi Invest. Statliga Almi Invest lånar ut pengar till relativt hög ränta till startup-bolag. Almi ska ta risker och skulle projektet gå i konkurs kommer de inte att jaga dig till graven för att få in pengarna. Hos Almi har du möjlighet att långa pengar i ett tidigt skede av din satsning. Almi är kan också bidra med rådgivning som ökar dina möjligheter att lyckas.

Crowdfounding. Crowdfounding går ut på att många människor enkelt kan investera i en idé eller projekt. För att lyckas med crowdfunding krävs att du genom sociala medier eller andra kontaktvägar kan skapa intresse kring ditt projekt. Vill du satsa på crowdfunding ska du samla mejladresser och sociala kontakter från dag ett av ditt projekt. För svenska bolag är svenska FoundedByMe den mest intressant plattformen. FoundedByMe erbjuder både riskkapital mot ägande, lån mot ränta, men även kapital mot andra typer av belöningar, som att de som bidrar får en produkt eller något annat av värde.

Poängen med crowdfounding är också att du måste marknadsföra ditt projekt innan det egentligen finns. Idag väljer många startups crowdfunding som en del i deras marknadsföringsplan.

Riskkapital. Det finns en rad riskkapitalister som investerar i e-handel. För att lyckas resa riskkapital krävs det att visionen för ditt e-handelsbolag är stor. Riskkapitalister är beredda att ta risker men de vill också ha chansen att tjäna stora pengar. Om du tar in riskkapital tidigt i ditt projekt kommer du att tvingas ge bort en stor andel av ditt ägande. Hos Svenska Riskkapitalföreningen (SVCA) hittar du både riskkapitalister och affärsänglar. Många riskkapitalister är också aktiva i de projekt de investerar i och kan erbjuda på rådgivning samt nätverk.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.