Thrillist
E-handel på nytt sätt kan rädda mediebranschen
BY ON Apr 8, 2015
1

Svenska mediehus har utan framgång experimenterat med e-handel. Men ska e-handel bli en riktig intäktskälla åt en bransch i fritt fall krävs både nytänkande och fokus. E-handeln spås en lysande framtid medan mediebranschen är lika vilsen som musikbranschen var för några år sedan. De två senaste åren har mediebranschen fått uppleva ett sammanbrott av en […]

Svenska mediehus har utan framgång experimenterat med e-handel. Men ska e-handel bli en riktig intäktskälla åt en bransch i fritt fall krävs både nytänkande och fokus.

E-handeln spås en lysande framtid medan mediebranschen är lika vilsen som musikbranschen var för några år sedan. De två senaste åren har mediebranschen fått uppleva ett sammanbrott av en affärsmodell som byggt på att medierna presenterar intressant innehåll och mottagarna betalar genom att låta sig exponeras för annonser. Ju förr media inser att traditionella annonser inte kan bära kostnader för redaktioner desto bättre.

De flesta svenska medieföretag är fortfarande helt i mörker om vad de ska göra för att överleva. Istället får allt färre journalister producera allt sämre innehåll för en publik som har så mycket mer att välja mellan att lägga sin tid på än för 20 år sedan. Ett tidningsmagasin konkurrerar idag med en flod av bloggare, kändisars Instagram-flöden, YouTube, Facebook, Netflix, Buzzfeed, spel och strömmande musik som är gratis. Samtidigt lägger företagen miljarder på att producera innehåll som liknar journalistik, men vars agenda är att marknadsföra ett varumärke.

På konferensen SXSW i Austin hävdade Thrillist Media Groups grundare och vd Ben Lerer att medias lösning på problemen är att ”medierna ska sluta hyra ut sin publik och istället försöka tjäna pengar på dem själva genom att äga transaktionen”.

Flera svenska medieföretag har försökt tjäna pengar genom egna nätbutiker. Problemet är att deras e-handelssatsningar på många sätt varit skilda från innehållet de producerar. På förlaget Egmont där jag arbetade så sent som i juni förra året lät man ett externt bolag sälja billiga produkter utan något direkt värde för läsarna. Modellen liknade mer affiliate-marknadsföring än en e-handel med hjärta, mål och mening.

Thrillist däremot arbetar integrerat med en egen nätbutik som är helt anpassad efter målgruppen. Thrillist arbetar aktivt med att hitta produkter som deras målgrupp, män födda på 80-talet, blir engagerade av. Sedan utformas annonserna så att de verkligen syns i innehållet utan att lura publiken. Att upprätthålla den journalistiska integriteten är nyckeln i en värld som svämmar över av content marketing.

Idag när vem som helst kan sätta upp en snygg mediesajt för några tusenlappar gäller det att förstå en publik som konsumerar innehåll via flöden främst via mobilen. Thrillist redaktörer arbetar också djupare med webbanalys än vad svenska medieföretag gör. De går bortom sidvisningar som indiktator på vad som intresserar publiken. Precis som mediekometer som Buzzfeeed är delningen ett viktigare mått än sidvisningen.

Innehåll är fortfarande Kung, men det gäller att  få ut det till publiken på alla tillgängliga sätt och sedan tjäna pengar på läsarna med bibehållen integritet. Frågan är om dagens stora svenska medieföretag klarar omställningen?

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.