Qliro Group fortsätter blöda
BY ON Apr 21, 2015
1

Qliro Group (tidigare Cdon Group) fortsätter att blöda pengar under Q1 2015. Försäljningen växte med 8 procent, men rörelseresultatet försämrades till -34 miljoner kronor under årets första kvartal. Qliro Group är en av Sveriges största e-handelskoncerner, men de har förtvivlat svårt att tjäna pengar. Resultatet före skatt försämrades med 33 miljoner kronor under Q1 2015 […]

Qliro Group (tidigare Cdon Group) fortsätter att blöda pengar under Q1 2015. Försäljningen växte med 8 procent, men rörelseresultatet försämrades till -34 miljoner kronor under årets första kvartal.

Qliro Group är en av Sveriges största e-handelskoncerner, men de har förtvivlat svårt att tjäna pengar. Resultatet före skatt försämrades med 33 miljoner kronor under Q1 2015 till -38,1 miljoner kronor (-5 miljoner kronor), enligt senaste kvartalsrapporten. De tre senaste åren har verksamheten förlorat 220 miljoner kronor.

Qliros olika butiker växer. Lekmer (+45 procent), Nelly (+15 procent) , Trettio (+15 procent) och Gymgrossisten (+7 procent) hade alla en ordentlig tillväxt under Q1 2015, men det är egentligen bara Gymgrossisten som tjänar pengar. Frågan är om det är en hållbar utveckling i längden när det gäller e-handel.

Qliro Financial Services har bara varit igång sedan december 2014 så det är för tidigt att se om deras nya område att hantera betalningar kommer att ge några intäkter att tala om.

Qliro Groups Cdon Marketplace genererade ett rörelseresultat på 3 miljoner kronor under Q1 2015, men samtidigt var tillväxten bara 1 procent. Bruttoförsäljningsvärde från externa återförsäljare ökade dock med 83 procent till 43 miljoner kronor under Q1. Vid kvartalets utgång var över 500 externa återförsäljare knutna till CDON Marketplace. I snitt sålde externa försäljare för 86 000 kronor på Cdon Marketplace under Q1.

Qliro Group fortsätter att fokusera på tillväxt, men frågan är när de kommer att börja tjäna pengar.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.