Annelie Näs

Konverteringsgrad ger en falsk bild av e-handeln

Konvertering är ett dåligt nyckeltal för att beskriva om en besökares besök varit lyckat. Det är bättre att mäta aktivitet, anser e-handelskonsulten Annelie Näs.

Annelie Näs arbetar med stora kunder inom resebranschen som Elite hotel. Med tanke på att en normal resenärer besöker 38 sajter innan hen bokar en resa är det kanske inte konstigt att Annelie Näs ifrågasätter om konvertering är ett relevant nyckeltal inom e-handel.

– Jag undrar om 3,5 procent konverteringsgrad verkligen stämmer. Om en kund besöker Kjell och Co nätbutik för att kolla öppettider hos den närmaste butiken så sänker det konverteringsgraden trots att kunden uppfyllt sitt mål. Det vore bättre om vi mätte aktivitet på sajten än konverteringsgrad, säger e-handelskonsulten Annelie Näs på Analyticsdagarna i Stockholm.

Detta gäller särskilt mobilen som ofta används för att researcha innan köp i butik eller från en desktopdator.

– Kunderna påbörjar researchen på busshållsplatsen för att slutföra köpet flera sajter senare.

Annelie Näs ser gärna att detaljhandlarens övergripande makromål att sälja mer varor bör delas upp i mindre mikromål.

–För Coop kan mikromålet vara att besökaren skaffar sig ett MedMera-kort. Man bör också sätta ett värde i kronor på mikromålet. Om värdet på nya MedMera-kort är 200 kronor så är tusen nya medlemmar värt 200 000 kr, säger hon.

Konverteringsgrad är fortfarande ett viktigt mått, men inom reseindustrin där vi vet att kunden besöker 38 sajter innan hen bokar en resa är det högst relevant att använda mikromålet som registrera sig för ett nyhetsbrev för att senare locka till bokning, enligt Annelie Näs.

2 thoughts on “Konverteringsgrad ger en falsk bild av e-handeln

  1. Konvertering är inte bara genomfört köp. Konvertering är omvandling mot ett satt mål. Om ett mål är försäljning av en vara eller tjänst så betyder det inte att det finns andra mål som hitta öpettider/butik eller registrering. Dessa mål ska därför ha sin egen konverteringsgrad utifrån kundresan på sajten. Konvertering kan också räknas från olika startpunkter om man så önskar, så det är ett ganska ”luddigt” begrepp på så sätt.

    Så jag håller med Anneli, samtidigt som jag inte riktigt tycker att vi ska blanda terminologi och begrepp. Allt handlar om konvertering mot ett satt mål, oavsett vart vi startar och slutar i processen eller storleken på det uppsatta målet.

Comments are closed.