Svårt att välja e-handelsplattform
BY ON Sep 9, 2015
0

Den vanligaste frågan jag får när jag träffar företag är: Vilken e-handelsplattform ska vi välja? Det går aldrig att ta miste på besvikelsen när jag svarar: Det beror på. Trots att jag har bra koll på marknaden i Sverige undviker jag att rekommendera en specifik e-handelsplattformar innan jag vet det mesta om ett projekt. Att […]

Välja e-handelsplattform
Att välja e-handelsplattform är svårt, men det gäller att inte ducka för de svåra frågorna.

Den vanligaste frågan jag får när jag träffar företag är: Vilken e-handelsplattform ska vi välja?

Det går aldrig att ta miste på besvikelsen när jag svarar: Det beror på. Trots att jag har bra koll på marknaden i Sverige undviker jag att rekommendera en specifik e-handelsplattformar innan jag vet det mesta om ett projekt. Att välja rätt e-handelsplattform kräver först svar på en rad besvärliga frågor om hela e-handelssatsningen. Innan man har svarat på dem famlar man i mörker.

De flesta svenska e-handelsleverantörer är teknikdrivna. Plattformarna är startades av tekniker som gärna pratar i tekniska termer. Som icke-tekniker bör man inte gå i fällan att formulera sina krav ur ett tekniskt perspektiv. Det är som att försöka argumentera på ett språk du inte behärskar. Men den som inser sina begränsningar och litar på sin egen kompetens kan kommunicera även med tekniker.

Bara mängden e-handelsplattformar på den svenska marknaden är avskräckande. Analysverktyget E-handelsindex listar 56 kommersiella e-handelsplattformar och 13 open source-plattformar bland svenska e-handlare. 

Det är därför jag har tagit fram online-kursen Välja e-handelsplattform. Jag vill ge e-handlare verktygen att göra ett väl övervägt val av plattform själv utan att behöva ägna månader att hitta rätt. 

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.