ecommerce-Guy
Stark tillväxt bland e-handelskonsulterna
BY ON Okt 2, 2015
0

Svenska e-handelskonsulter uppvisade en kraftig tillväxt förra året. Och de fortsätter att anställa folk i år för att klara efterfrågan på e-handel. Sveriges renodlade e-handelskonsulter* visar på en sammantagen tillväxt på 18 procent förra året, enligt en kartläggning av 18 konsulter som Uppkopplat genomfört. Tillväxten fortsätter även i år. De flesta konsulterna nyanställer i stor skala. […]

Svenska e-handelskonsulter uppvisade en kraftig tillväxt förra året. Och de fortsätter att anställa folk i år för att klara efterfrågan på e-handel.

Sveriges renodlade e-handelskonsulter* visar på en sammantagen tillväxt på 18 procent förra året, enligt en kartläggning av 18 konsulter som Uppkopplat genomfört. Tillväxten fortsätter även i år. De flesta konsulterna nyanställer i stor skala.

Läs också: Sveriges framgångsrikaste e-handelsplattformar

Magento-konsulten Vaimo är ett i allra högsta grad internationellt företag med kontor i åtta länder. Nyligen ingick de ett strategiskt partnerskap med det asiatiska bolaget Transcosmos som också investerade i Vaimo. Med en tillväxt på 45 procent till 103,7 miljoner kronor har Vaimo befäst sin position som största e-handelskonsulten i Sverige, enligt ett preliminärt bokslut som slutar i april 2015. Vinsten före skatt slutade på 13,3 miljoner kronor.

–Vi växer med våra kunder. Hälften av tillväxten kommer från befintliga kunder. Vår plan för de närmaste åren är att fortsätta växa med mellan 30-40 procent om året. Vi växer snabbare utanför Sverige, säger David Holender, vd på Vaimo.

Rekryteringen av personal underlättas av att Vaimo har kontor i Estland och Ukraina. Magento skapades i Ukraina och där  är det gott om erfarna Magento-utvecklare.

E-handelskonsulter
Svenska e-handelskonsulter har en stark tillväxt.

Tvåan Avensia växte förra året med 55 procent till en omsättning på 74 miljoner kronor, vilket också påverkade resultatet negativt.

”Den höga tillväxten tvingade fram stora investeringar i rekrytering, utbildning och metodutveckling, där allting kostnadsförs direkt” skriver Avensia i sitt bokslut.

Under de första halvåret 2015 växte Avensias med 21 procent  och i veckan hade de en introduktionsdag för 16 nya medarbetare. 

Avensia har också investerat i egna produkter som blir extra lager till plattformar som Episerver Commerce, InRiver PIM och Apptus eSale.

– Tjänsteverksamheten är i klart störst. Våra produkter ACS, EPICS och Storefront utgör kärnan i vårt erbjudande och differentierar oss, men licensintäkterna är blygsamma idag jämfört det arbete vi gör för att anpassa till våra kunders unika verksamheter, säger Robert Gustafsson, vd för Avensia till Uppkopplat.

Onlinekurs: Så väljer du e-handelsplattform

Koncernen Istones dotterbolag som håller på med e-handelskonsulting ligger hack i häl efter Avensia i fråga om storlek. Istones e-handelsverksamhet växte med 20 procent förra året till 73,9 miljoner kronor.

Brightstep, som köptes upp av Accenture i år, har däremot blivit omsprugna av både Avensia och Istone. Förra året växte Brightstep med blygsamma 1,4 procent till 65,6 miljoner kronor i omsättning.

– Vi har fokuserat på att leverera hög kvalitet på befintliga kunder, mer än nyförsäljning och rekrytering, säger Mattias Pihlström, medgrundare av Brightstep till Uppkopplat.

Star Republic är ytterligare en av de stora konsultbolagen som uppvisade en stark tillväxt förra året. Omsättningen växte med 34,5 procent till 41,3 miljoner kronor förra året.

– Star Republic ett gott renommé och tydlig nisch på marknaden. Vi är fokuserade på Microsoft-teknologi som efterfrågas av kunder med en Microsoft-strategi. Och vi har en långsiktig satsning på de ledande plattformarna i Sverige, säger Bengt Wessborg, marknadschef på Star Republic till Uppkopplat. 

Hur ser utvecklingen ut innevarande år?

–Vi växer kraftigt och vi bedömer att tillväxten kommer att fortsätta under nästa år.

Spot On Solution i Jönköping växte med 45,8 procent till 13,5 miljoner kronor förra året. Och de räknar med att växa med 12 procent under 2015.

–Vi har inget uttalat mål att växa snabbt utan växer tillsammans med våra kunder. Vi har haft förmånen att arbeta med stora kunder som löpande har stora behov av vår kompetens vilket medfört att vi behövt komplettera vår organisation med  fler duktiga utvecklare, säger Niclas Frid, styrelseordförande i Spot On Solutions.

Konsultverksamhet står ofta och faller med några stora kunder. Det har Wipcore fått erfara som halverade sin omsättning till 20,2 miljoner förra året. Enligt bokslutet beror det på att ett stort projekt har flyttats till låglöneländer. Trots detta behöll Wipcore sin personal, men lyckades inte få in nya kunder i den uträkning som behövdes.  Resultatet är en vinstmarginal -42 procent. 

Det är uppenbart att kunder efterfrågar renodlade e-handelskonsulter. Utmaningen för konsultbolagen är lika mycket att rekrytera personal som att hitta nya kunder. Mindre konsulter som vill växa måste ha en tydlig strategi och nisch för att bli stora.  Frågan är om inte fler konsulter än Vaimo har möjlighet att växa internationellt? 

*Uppkopplat har kartlagt konsulter som profilerar sig som renodlade e-handelskonsulter. Några av konsulterna, som exempelvis Avensia, Star Republic och Wipore, har egna plattformar, men deras omsättning handlar främst om implementationer av andra plattformar.

Uppdateringar: E-handelskonsulterna Young & Skilled och Lybe har tillkommit sedan den ursprungliga publiceringen. Även Avensias resultat har korrigerats.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.