Dum, dummare, Facebook

Trollen är värre idag än på John Baurs tid.
Trollen är värre idag än på John Baurs tid.

Drömmen om internet som en jämlik plats för diskussion är död sedan länge. Att vem som helst kan posta innehåll betyder ingenting i praktiken.

Sociala medier är sedan länge en tummelplats för troll och extremister. Digitala medier har svårt att stödja intelligenta diskussioner, resultatet blir snarare polarisering mellan extrema synpunkter. Längre texter på bloggar har också fått ge vika för kortare texter och bilder på populära plattformar som Instagram, Snapchat och Twitter.

Vid internets publika genombrott ett par år efter millennieskiftet levde fortfarande drömmen om nätet som en plattform för kunskapsdelning, diskussioner och demokratisk fördjupning. Kunskapen finns där en googling bort för alla som orkar, men diskussionerna har blivit fragmentariska och troll-infekterade. På många sätt var det ett misstag att släppa på kommentarer på vanliga dagstidningar och det är ett tecken i tiden att idg.se som var pionjärer med kommentarer tog bort dem när de gjorde om sin sajt i början av året. Idg hade en aktiv men ganska liten community som kommenterade artiklar.

Facebooks räckvidd bara ökar. I år använder 70 procent av befolkningen tjänsten. Ökningen beror främst på att äldre börjar använda Facebook, enligt rapporten Svenskarna och Internet 2015De som använder sociala nätverk gör det i snitt 6,4 timmar i veckan, nästan 1 timme om dagen. Det är en timme mer i genomsnitt per vecka jämfört med 2014.

Verktygen och plattformarna finns där för att interagera med människor, men de sociala nätverken har i huvudsak blivit plattformar för kändisar, sportstjärnor och företag som vill sprida sina kommersiella budskap. En genomsnittlig medborgare har mycket svårt att slå igenom det öronbedövande bruset med undantag av enstaka Facebooksupprop som uppfyller virala grundkrav. Politiska diskussioner är nästan alltid infekterade av troll.

I praktiken är sociala medier hierarkiska. Bara fyra procent av Twitters aktiva användare har tusen eller mer följare. Bara en tiondels procent har 25 000 följare eller fler. Lägg till att tio procent av alla tweets är spam enligt analysföretaget Network insight. Andra än artister, sportstjärnor och världspolitiker är chanslösa att få en tillräcklig följarbas för att kunna föra vettiga diskussioner.

De flesta människor använder sociala medier passivt. Även om alla har möjlighet att posta innehåll så lutar de majoriteten tillbaka med popcorn i knät för att bara låta sig underhållas av galna videos och meningslösa klick-beten. Sociala medier är helt enkelt inte särskilt sociala.

Meningsfyllda diskussioner har svårt att överleva på de stora sociala nätverken. Revolutioner sprungna ut twitter överlever inte mötet med organiserade maktgrupper. Organisation och hierarki vinner näsan alltid matchen mot lösa nätverk. Baksmällan efter den arabiska våren är en plågsam påminnelse om detta.

Oavsett om det handlar om ett företag som vill nå sina kunder eller en opinionsgrupp som vi ändra på ett maktförhållande så kan aldrig sociala medier vara något annat än ett kompletterande verktyg.

På många sätt tror jag mer på bloggen som en plattform för diskussion inom nischer. Bloggens fördel är att den har en tydlig avsändare som håller koll på kommentarer och kan enkelt radera trollens bittra spyor. Bloggen är mer en fast punkt där det ständiga flödet från sociala medier blir flyktigt intill meningslöshet.