LinkedIn
LinkedIn B2B-marknadsförarens bästa vän
BY ON Nov 20, 2015
0

Nätverket LinkedIn är ett intressant alternativ för B2B-marknadsförare. Här bygger du din synlighet främst med intressant innehåll. Mer än två miljoner svenskar finns på LinkedIn. Alla finns där i sin yrkesmässiga roll. Därför är hög tid att öka din synlighet på världens största professionella nätverk. –Vi vet att folk som funderar på att göra affärer […]

Nätverket LinkedIn är ett intressant alternativ för B2B-marknadsförare. Här bygger du din synlighet främst med intressant innehåll.

Mer än två miljoner svenskar finns på LinkedIn. Alla finns där i sin yrkesmässiga roll. Därför är hög tid att öka din synlighet på världens största professionella nätverk.

–Vi vet att folk som funderar på att göra affärer med dig kommer att googla ditt namn och att din LinkedIn-profil kommer att hamna högt i sökresultatet. Därför är det viktigt att du har en professionell porträttbild och presentation som lockar folk, säger Olle Leckne på LinkedIn Expert som arrangerar kurser om hur företag ska arbeta bättre med LinkedIn.

Olle Leckne
Att skapa en attraktiv LinkedIn-profil är en hygienfaktor, enligt Olle Leckne.

För individen är LinkedIn ett viktigt verktyg för att bygga nätverk, men också företag kan dra nytta av att alla deras anställda har bra LinkedIn-profiler, menar Olle Leckne.

–I snitt har en LinkedIn-medlem 500 kontakter. Det betyder att ett företag med 1400 anställa med LinkedIn-profiler får mycket stor räckvidd. Då gäller det att profilerna just blir en LinkedIn och inte en LinkedOut, säger han.

Att skapa en attraktiv LinkedIn-profil är en hygienfaktor. Nästa steg är att posta innehåll som är intressant för den målgrupp du vill nå på LinkedIn. LinkedIn har en egen integrerad publiceringsverktyg som heter Pulse.

–Med Pulse kan du se exakt vad de är för medlemmar som gillar eller kommenterar dina inlägg. 

Att delta i Grupper hos LinkedIn är ett annat intressant sätt att interagera med din målgrupp. 

–Jag har en egen LinkedIn-grupp med 6000 medlemmar som heter Li Sverige Gruppen. När jag ville få kontakt med folk på konsultföretaget ÅF insåg jag att jag hade 139 av deras anställda i min egen grupp. Då blir det enkelt att få kontakt.

Sex snabba för att bättra på din LinkedIn-profil

  1. Använd ditt eget namn utan eventuella smeknamn.
  2. Använd en professionell porträttbild där du ler.
  3. Se till att få med rätt sökord om din kompetens i rubriken på din profil. Beskriv vilket värde du kan skapa för en kund.
  4. Skapa egna beskrivande etiketter för dina webbplatser istället för LinkedIns generella av typen My Company eller My Blogg.
  5. Håll dina kontaktuppgifter uppdaterade och lägg till Skype- och Twitter-adress.
  6. Gör sammanfattningen (summery) levande och intressant. Det ska inte vara ett torrt CV. Tala om vem du är, vem du riktar dig till och varför de ska kontakta just dig

Källa: 21 steg för att optimera din LinkedIn-profil av Olle Leckne

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.