Smartklockan som e-handelsskärm
BY ON Dec 3, 2015
0

Smartklockan har etablerat sig som ytterligare en skärm i en digitaliserad värld. Men få e-handlare har byggt appar till smartklockor. Pizzakedjan Dominio’s i USA har tagit fram appar till smartklockorna Pebbles, Android Wear och Apple Watch där kunderna kan beställa pizza med ett knapptryck och sedan följa statusen på pizzan. Ett smalt men smart användningsområde. Här funkar det […]

Smartklockan har etablerat sig som ytterligare en skärm i en digitaliserad värld. Men få e-handlare har byggt appar till smartklockor.

Pizzakedjan Dominio’s i USA har tagit fram appar till smartklockorna Pebbles, Android Wear och Apple Watch där kunderna kan beställa pizza med ett knapptryck och sedan följa statusen på pizzan. Ett smalt men smart användningsområde. Här funkar det eftersom de flesta trots allt har en favoritpizza.

Inom resebranschen har många namnkunniga aktörer byggt appar till smartklockor som exempelvis reseguiden TripAdvisor, hotellbokningstjänsterna Boooking.com samt Hotels.com, flera online-resebyråer och en rad flygbolag. Att lagra boardingkort finns redan i Apple Watch standardutförande. Det lätt att se nyttan med en app som notifierar mig när jag passerar en intressant sevärdhet eller restaurang eller meddelar att det är dags att åka till flygplatsen.

Lämnar vi servicenäringen är det svårare att se nyttan med en klockapp inom den traditionella e-handeln. Men butiker som Zalando, Amazon, Ebay, Zara, Asos, Etys och Apple Store erbjuder klockappar och marknadsplatsen Fancy har en app där säljarna kan bevaka sin egen försäljning via Apple Watch. Svenska Prisjakt har också tagit fram en app.

Efter att aktörer som Samsung och Pebbles hunnit släppa ett par generationer av sina smartklockor kom Apple Watch i våras.
Det tog Apple 74 dagar att sälja en miljon iPhones. Det tog 28 dagar att sälja en miljon iPads. De flesta analytiker antar att Apple sålde en miljon Apple Watch redan den första dagen av förbeställningar och är nu i storleksordningen flera miljoner. Apple har åter lyckas etablera ett nytt produktsegment med Apple Watch. Det lär dröja innan smartklockorna är lika vanliga som smartmobiler, men de lär bli vanliga bland exempelvis early adopters, affärsresenärer och fitness-intresserade.

När det gäller smartmobiler kommer företagen undan med att bygga en responsiv webbplats istället för att ta fram en app. Det fungerar inte med en skärm på 1,3-1,5 tum. Vill du att smartklocka-användarna ska kunna interagera med ditt varumärke krävs det en app. Redan före lanseringen fick den svenska hälsoappen Lifsum vara med bland de lyckliga få företag som Apple valt att samarbeta med kring app-utveckling. App-utvecklarna tror på Apple Watch. Idag finns +10 000 appar till smartklockan. Ebay är en e-handelsaktör som utvecklat en app till Apple Watch.

Ebay har byggt en app för Apple Watch.
Ebay har byggt en app för Apple Watch.

Klockan själv stödjer funktioner som kontaktlös betalning med Apple Pay. Självklart finns viktiga appar som Twitter, TripAdvisor, Instagram, Booking.com och CNN. SJ har tagit fram en app där resenären kan visa biljetten och få all nödvändig information om resan. Andra appar som visar möjligheterna med Apple Watch är Starwood Hotels & Resorts som tillåter användarna att låsa upp hotelldörren med klockan. American Airlines låter dig checka in och meddelar dig när det är dags att gå till gaten. Nike+ Running får ut sitt varumärke med en löparapp. Framtiden gör sig också påmind med BMW iRemote som visar dig laddningsgraden på din elektriska BMW. Det finns också riktigt smala appar som Mayo Clinic Synthesis som hjälper doktorer att hålla ordning på sina patientbokningar.

De företag som lyckas utveckla användbara appar för Apple Watch kommer att kunna bygga starkare relationer med välbeställda kunder. Jag tror också att Apple Watch kommer att bana vägen för Android-klockor som på sikt kommer att bli populärare än Apple Watch. Då är inte längre smartklock-appar bara en fantasi hos en överambitiös marknadschef.

Stora internationella e-handlare har tagit fram appar till smartklockor, men frågan är om e-handlare behöver bekymra sig om smartklockarna? En närläsning av studien On Time: The Smartwatch in vivo från Stockholms universitet ger en del svar om hur en fjärde skärm i form av en smartklocka påverkar vårt beteende. En mindre grupp användares interaktion med smartmobiler har filmats under några dygn.

Att kolla tiden är fortfarande den vanligaste användningen av en smartklocka. Hälften av användarnas interaktion med klockan handlar om att se vad klockan är. På andra plats kommer notifieringar som tar 17 procent av interaktionerna med klockan. Här handlar var tredje notifiering om meddelanden.

Användandet av smartklocka (frekvens)
Kolla tiden 50 procent
Notifieringar 17 procent
Träningstimer 6 procent
Notifieringscenter 6 procent
Aktivitet 3 procent
Träning 2 procent
Källa: On Time: The Smartwatch in vivo, Stockholms universitet

Att kolla tiden är en ganska trivial funktion. Därför blir det intressantare att studera hur användarna använder notifieringarna från smartklockan. Här har forskarna intresserat sig för hur mycket en notifiering inkräktar på den pågående sysselsättningen. Slutsatsen är att notifieringar från en klocka stör mindre än från en smartmobil, eftersom det är enklare att kolla notifieringen på klockan. Detta gäller särskilt i fråga om aktiviteter med naturliga pausers som olika typer av hushållsgöremål.

Kostnaden för intrånget blir lägre än om man ska ta upp mobilen. Respondenter i studien säger att de kollade sms snabbare med klockan än med mobilen. Under de dygn som respondenterna filmades finns inga incidenter där klockorna störde den social interaktionen med andra människor. En snabb titt på klockan stör inte ett samtal på samma sätt som det gör när någon tar upp sin mobiltelefon.

Slutsatsen för e-handelns del är att smartklockan mest är intressant utifrån notifieringar. Den lilla skärmen och avsaknaden av gränssnitt för att skriva fritext gör det svårt eller omöjligt att shoppa, däremot fungerar notifieringar bra. En och annan kund kommer att följa sms-aviseringen om att paketet är framme via sin smartklocka.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.