Mobilen driver fram nya online-betalsätt

Mobilen håller på att förändra online-betalningar i grunden. Och nya betalsätt som MasterPass och Swish banar vägen för verklig mobil e-handel.

Den mobila e-handeln ökar snabbare än någon vågat förutse. Av de svenskar som handlade på nätet under Q3 har 22 procent, genomfört ett köp med sin mobil, enligt rapporten E-barometern Q3 2015. Två tredjedelar har använt sin mobil i köpprocessen genom att till exempel göra research eller ta emot erbjudanden.

Att användarna i allt större utsträckning väljer att handla från mobilen gör betalningen till en trång sektor i köpprocessen. Om desktop-köp lämnar utrymme för ett visst krångel i utcheckningen kräver mobil-köp mer av system och betallösningar. Det är det mobila skiftet som drivit fram flera användarvänliga betallösningar:

  • Masterpass
  • Riskbaserad kortbetalning
  • Swish

Plånbokslösningen Masterpass gör det möjligt för mobila kunder att checka ut med ett par klick direkt från en produktsida. Korten som Masterpass stöder är MasterCard, Maestro, American Express, Diners Club och Visa. Hos Masterpass samlar kunden alla sina kort och leveransadresser. och autentiseringen sker med mobilt bankid. Att hälften av svenskarna redan idag använder mobilt bankid, enligt rapporten Svenskarna och Internet 2015, gör det enkelt för svenskar att anamma Masterpass. Hos vissa banker räcker det att godkänna villkoren för att komma ingång eftersom adressen redan är registrerad av banken.

Idag erbjuder betalväxlarna Dibs, Payex, Paynova och Nets Masterpass. Kunder till Nordea, Swedbank, SEB, Resursbank och Ica Banken kan utnyttja betalsättet och fler banker lär följa efter.

–E-handlarna visar ett stort intresse för Masterpass. Utmaningen är att få kunderna att betala välja betalsättet första gången för att få dem att se hur smidigt det är, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på betalväxeln Dibs.

Masterpass kapar steg i utcheckningen
Nätbutiken pufz.se har implementerat Masterpass-betalknapp redan på produktsidan och hoppar därmed över ett steg i utcheckningen.

För att utnyttja Masterpass fördelar fullt ut krävs dock att e-handlaren bygger om köpflödet. Det normala flödet att först skriva in leveransadress blir ju onödigt för dem som betalar med Masterpass. Det räcker ju att välja varor och sedan betala genom att klicka på Masterpass-knappen och identifiera sig med mobilt bankid. Processen blir längre vid desktop-köp eftersom mobilt banktid inte blir integrerad i köpflödet på samma sätt vid desktop-köp

Med tiden kommer e-handlarna att lära sig hur man bäst implementerar Masterpass tror Patrik Müller:

–Vi kan skriva hur många best practice-guider som helst. Det är först när de duktigaste e-handlarna visar på möjligheterna med Masterpass som andra kommer att följa efter, säger han.

En annan ny teknologi som underlättar mobila kortbetalningar är riskbaserad autentisering. SEB-banken, som också är utgivare av Eurocard och SAS Eurobonus-kort, har introducerat riskbaserad kortbetalning där kunderna i nio fall av tio slipper autentisering med kod när kundens beteende liknar tidigare betalningar. Med rätt bank blir kortbetalningar superenkelt utan att e-handlarna behöver göra något.

Även om Swish är ett svenskt betalsätt är det kanske det mest intressanta eftersom 3,5 miljoner svenskar redan använder Swish för att skicka pengar till andra privatpersoner. 400 e-handlare har redan byggt egna kopplingar till Swish, men den lösningen kommer inte att fungera särskilt länge till efter att Swish lanserat sitt betal-API som Swish API som gör det enkelt att införa Swish för e-handlare.

–Swish kommer att ersätta direktbetalning via internetbank inom två år, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på betalväxeln Dibs.

Utcheckningskassan Klarna Checkout har lovat att implementera Swish i sin kassa och det går att hitta rätt enkla guider för att implementera Swish på open source-plattformar som WooCommerce.

Mobilen är en kraftig tillväxtfaktor för e-handeln. Därför ligger det i alla e-handlares intressen att implementera de nya mobilvänliga betalsätten. Det kommer bara att ta ett par år innan mobil handel är synonym med e-handel.