Automatisering är en viktig trend inom e-postmarknadsföring.
5 sätt att vässa e-posten till 2016
BY ON Dec 10, 2015
4

Många företag använder e-post i sin marknadsföring, men det är tveksamt om de utnyttjar denna effektiva kanal på bästa sätt. I en värld där innehåll och budskaps sprids via ett stort antal plattformar som den egna webbplatsen, Facebook, Twitter och LinkedIn är det lätt att glömma bort e-posten och inte ge den kärlek och uppmärksamhet som e-postmarknadsföring förtjänar. […]

Många företag använder e-post i sin marknadsföring, men det är tveksamt om de utnyttjar denna effektiva kanal på bästa sätt.

I en värld där innehåll och budskaps sprids via ett stort antal plattformar som den egna webbplatsen, Facebook, Twitter och LinkedIn är det lätt att glömma bort e-posten och inte ge den kärlek och uppmärksamhet som e-postmarknadsföring förtjänar.

Trots att många företag använder e-postmarknadsföring slentrianmässig är det en viktig och effektiv marknadsföringskanal. Men det är hög tid att se över sina metoder när det gäller mejlutskick. Rätt använd är e-posten en både billig och effektiv kanal att nå existerande kunder.

Samla mejl. Utan en ordentlig e-postlista är det motigt att lägga tiden på bra utskick. Att samla in mejl ska du göra redan när ditt företag bara är en affärsplan och ett diskret formulär kommer inte ge dig tillräckligt med mejladresser. Utnyttja istället verktyg som SumoMe som hjälper dig att bygga en e-postlista med smarta popuper och skrollboxar. Finns också som ett premium-tillägg.

Segmentering. Segmentering, att dela upp sin e-postlista i olika målgrupper med varierande budskap, är en viktigt åtgärd för att öka effektiviteten och ge kunderna högre värde. Här gäller det att använda ett mejlverktyg som stödjer segmentering.

En e-postlista kan enkelt delas upp i:

  • De som alltid öppnar och klickar i nyhetsbrevet. De är de värdefullaste mottagarna. De kan få nyhetsbrev oftare och gärna med särskilt förmånliga erbjudanden. 
  • De som aldrig öppnar. De är av olika anledningar ointresserade av dina budskap. Gör ett särskilt utskick och fråga om de är intresserade att få dina nyhetsbrev i framtiden. Låt de som vill avregistrera sig.
  • De som bara är intresserade av en viss typ av produkter eller erbjudande. Vissa går ingång på pris, andra på särskilda produkter eller rekommendationer. Mät vad folk gillar och dela upp dem efter intressen.

A/b-testa. Ämnesraden är central i framgångsrik e-postmarknadsföring. Att göra utskick utan att a/b-testa ämnesraden är tjänstefel. De flesta verktyg erbjuder stöd för att testa ämnesrader i realtid. Dvs att olika ämnesrader testas på en mindre grupp innan den mest framgångsrika ämnesraden används för en större grupp. Det är viktigt att a/b-testa löpande då människors beteende förändras. Det går att optimera mot både öppningsgrad och klick.

Öppningsfrekvens, klickfrekvens och konvertering. Det är tre relevanta mått när man jobbar med e-postmarknadsföring. Men det är viktigt att vara klar med syftet med ett utskick. Handlar det om att ge mottagarna viktig information är det inte säkert att de är bäst att de klickar sig bort från nyhetsbrevet till en hemsida för då är det stor risk att de inte återvänder till utskickat.

Det finns även tjänster som som gör det möjligt att optimera utskick utifrån hur mottagarna agerar på företagets hemsida.

Mobilanpassa. Idag är det affärskritiskt att mejlutskicken är optimerade för läsning på mobilen eftersom majoriteten läser sina mejl i mobilen. Det handlar inte bara att utskicket ska vara läsbart på små skärmar.

Mottagarna har ett annat beteende på mobilen i jämförelse med desktop. Exempelvis är de mer benägna att skrolla på mobilen än på en desktop-dator. Därför bör ett erbjuden i mobilen komma senare i mejlet, medan i ett utskick för desktop måste erbjudande komma tidigt.

Automatisering. Utnyttja de möjligheter som dina plattformar ger till automatiska mejlutskick. Att automatiskt följa ett köp med ett fördelaktigt erbjudande i form av en rabattkod är ett effektivt sätt att öka omsättning. Det finns särskilda tjänster som Convertkit gör det möjligt att skicka ut sekvenser av mejl med högklassigt innehåll. 

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Är de verkligen någon som bryr sig om e-postutskick 2015? Jag är tveksam.

  • E-posten har en revival just nu – kanske beroende på att vi läser utskicken på mobilen. För många sajtägare och e-handlare är mejlen den viktigaste och billigaste trafikkällan. E-post kan kännas trist, men rätt använd funkar den utmärkt.

  • Kanske för äldre människor men yngre generationer kommunicerar inte med e-post privat.

    Ang. CTR för mejl i mobilen så har den redan börjat gå ner enligt denna undersökning: http://www.mobilemarketer.com/cms/news/email/19345.html

  • 62 procent av svenskarna i åldrarna 12+ använder e-post dagligen enligt rapporten Svenskarna och internet 2015. Ungdomar använder garanterat e-post mindre än äldre, men en e-postadress är nödvändigt så fort du ska registrera dig för en tjänst eller handla på nätet. När ungdomarna börjar arbeta kommer e-posten bli en del av deras vardag vare sig de vill eller inte. E-postmarknadsföring brukar räknas som den marknadsföring med högst ROI. Sedan görs den ofta slentrianmässigt och tom dåligt. Det är det jag vill ändra på med lite grundläggande tips.