Idag finns det verktyg som automatiskt tar fram produkttexter.
Nu kan robotar skriva produkttexter
BY ON Feb 16, 2016
1

Stora e-handlare producerar enorma mängder produktinformation. Nästa steg i automatiseringen är att låta robotar producerar produktexter. E-handel handlar om att automatisera manuellt arbeten. Nya smarta annonssystem lockar kunder utifrån en stor mängd kriterier och även kundernas tidigare beteenden. Programvara visar rätt produkter för kunderna utifrån deras beteende i realtid. Kunderna lägger produkter i kundkorgar och betalar utan någon mänsklig […]

Tekniken finns att låta skript skriva produkttexter.
Tekniken finns att låta robortar skriva produkttexter.

Stora e-handlare producerar enorma mängder produktinformation. Nästa steg i automatiseringen är att låta robotar producerar produktexter.

E-handel handlar om att automatisera manuellt arbeten. Nya smarta annonssystem lockar kunder utifrån en stor mängd kriterier och även kundernas tidigare beteenden. Programvara visar rätt produkter för kunderna utifrån deras beteende i realtid. Kunderna lägger produkter i kundkorgar och betalar utan någon mänsklig handpåläggning från butikens sida. I nästa steg hämtas varorna fram av robotar på enorma lager.  Avancerade e-handelssystem kan dessutom beställa varor när de är på väg att ta slut, eller åtminstone ge bra underlag för mänskliga inköpare.

Alla e-handlare är i princip underbemannade. Därför är det en stor konkurrensfördel för de e-handlare som kan automatisera allt fler delar av sin verksamhet.

På webben har innovation inom innehåll har de senaste 15 åren främst handlat om distribution. Bättre publiceringsverktyg, sociala medier och sökoptimering har skapat ett enormt flöde av innehåll. PIM-system underlättar adminstrationen av innehållet på stora sajter med många språk. Nästa steg i innehållsrevolutionen handlar om att i större utsträckning automatiskt producera innehåll.

Analysföretaget Gartner har förutspått att 20 procent av all affärsinformation kommer att skrivas av robotar inom två år. Robotjournalistleverantören Automated Insight går ett steg längre och hävdar att 20 procent av alla texter kommer att skrivas av robotar inom två år. Deras mjukvara Wordsmith har på ett år producerat en miljard texter. Inte illa av ett företag med 50 anställda.

Det handlar naturligtvis inte om litterära reportage eller insiktsfulla analyser utan snarare hårt formaterade artiklar baserade på hårddata som nyckeltal från kvartalsrapporter eller sportresultat från de lägre divisionerna. Automated Insight arbetar bland annat med att automatisera framtagandet av produktbeskrivningar för både traditionell e-handel och mäklarfirmor. Deras teknik kan också skapa allt från säljrapporter till rapporter om flygförseningar.

För e-handlare med tusentals produkter finns det stora möjligheter att spara pengar genom att utnyttja automatiserade skribenter. Redan idag använder översättningsfirmor tekniskt stöd för att skapa beskrivningar på många olika språk. Där stora språk och populära produkter får mer mänsklig översättning medan mindre språk och produkter kanske får nöja sig med att en översättare tittar över resultatet från maskinöversättningar.

Tekniken finns för att marknadsförare automatiskt ska kunna skapa unika texter för varje enskild besökare för att kunna lyfta fram rätt argument utifrån besökarens beteende. Automated Insight beskriver i ett blogginlägg hur deras verktyg Wordsmith gör det enkelt att skapa unika produkttexter för en bil utifrån demografiska data. På så sätt kan kampanjer delas upp mot olika demografiska grupper som får automatiskt skrivna texter som är helt anpassad till besökaren demografi. 

Det går ju att utnyttja robotskribenter på olika sätt. Det går ju att tänka sig en hierarki bland produkttexter där minisäljare på mindre språk får helt automatiserade texter, medan viktigare produkter får sina robottexter granskade och korrigerade av mänskliga skribenter. Skribenterna får däremot lägga mer tid på produktexterna för storsäljare och potentiella storsäljare. Bra produkttexter är fortfarande en av de viktigaste marknadsföringsåtgärderna för en e-handlare.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.