Google äter
Minska Google-beroendet
BY ON Mar 2, 2016
0

Google vid sidan om Facebook den viktigaste trafikkällan för de flesta digitala företag. När de digitala kanalerna blir affärskritiska är det nödvändigt att hitta fler trafikkällor för att lyckas. Googles betydelse för svenskt näringsliv går inte att överskatta. Med en mobil i var människas hand blir mobilsök strukturen som binder samman allt fler digitala kanaler.  […]

Google vid sidan om Facebook den viktigaste trafikkällan för de flesta digitala företag. När de digitala kanalerna blir affärskritiska är det nödvändigt att hitta fler trafikkällor för att lyckas.

Googles betydelse för svenskt näringsliv går inte att överskatta. Med en mobil i var människas hand blir mobilsök strukturen som binder samman allt fler digitala kanaler. 

  • Sverige tillhör en av de marknader där det sker fler sökningar mobilt än desktop. 
  • 82 procent av svenskarna anser att Google är en viktig källa vid research inför ett köp, enligt E-handelsbarometern Q2 2015. 
  • 71 procent av svenskarna  har använt mobiltelefonen under inköpsprocessen under Q4 2015, enligt senaste E-handelsbarometern. 

Det enda reella hotet mot Google idag är Facebook. Facebook har anpassat sig bättre till användarnas nya mobila vanor än Google. I takt med att Facebook utvecklar sin annonsteknologi medan antal användare marscherar mot den andra miljarden borde Google oroa sig. Googles försök att utveckla en egen social plattform med tvångsanslutning av användare till Google Plus går trots hundratals miljoner användare inte att beskriva som något annat än ett fiasko. Jag tror inte jag mött en enda entusiastisk Google Plus-användare ännu.

Sökoptimering är av naturliga skäl nummer ett när det gäller marknadsföring för svenska e-handlare, enligt E-handelsbarometern 2015. Även Google Adwords är populära bland e-handlare. För att göra e-handlarna ännu mer beroende av Google lanserades annonsprodukten Produktlistning där produktbilder visas bredvid sökresultatet.

Att ranka i det organiska resultatet är inte någon gratisaffär. Oavsett om man anlitar en seo-konsult eller arbetar med seo internt är det resurskrävande att nå topp tre på viktiga sökord. Innehåll har blivit den heliga graalen för att nå kunderna och innehåll kostar pengar. Ändringar i Googles sökalgoritm kan tillfälligt få stora ekonomiska konsekvenser för företag som är beroende av söktrafik. Och Google Adwords är en trafikkran som stoppar samma dag marknadsföraren slutar betala. 

Problemet med Google-trafik är att den inte bygger varumärke i någon större utsträckning och utan ett starkt varumärke tvingas företag att betala premium för alla nya kunder. Det är därför vi alla spanar efter nya aktörer som kan leverera kvalitetstrafik till nätbutiker. Här finns affärsmöjligheter för en haltande mediebransch. I väntan på aktörer som skulle kunna minska Google-beroendet får vi nöja oss med de trafikkällor som finns idag.

Kanaler och åtgärder som kan minska Google-beroendet:

Sociala medier. Redan idag arbetar de flesta med Facebook, men Facebook missgynnar numer företag i sitt nyhetsflöde. Det är helt nödvändigt att hitta en strategi för att synas i Facebooks nyhetsflöde. Beroende av målgrupp är det bra att undersöka andra sociala medier som exempelvis Instagram och Twitter.

Ägda medier. Utveckla egna mediekanaler som lockar besökare och bygger varumärke. 

Konvertering. Ju bättre koll du har på vilka trafikströmmar som konverterar och till vilket pris desto effektivare kampanjer kan du skapa.

Öka konverteringsgraden.  Ta bättre hand om den trafik du redan har genom att öka andelen besökare som faktiskt konverterar.

Omnikanal. Att sälja i flera kanaler kommer att stärka ditt varumärke.

Retention. Bara om du gör precis allt för att ta hand om existerande kunder är du hemma.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.