Så lyckas du med crowdfunding
BY ON Mar 8, 2016
0

Crowdfunding kan vara ett alternativ för att finansiera en e-handelssatsning eller ny produkt. Men det krävs mer än en smart idé för lyckas med att samla in kapital på nätet. Crowdfunding, att samla in pengar på nätet för att realisera en produkt, tjänst eller varför inte ett konstnärligt projekt, har gjort det möjligt för 100 […]

Crowdfunding kan vara ett alternativ för att finansiera en e-handelssatsning eller ny produkt. Men det krävs mer än en smart idé för lyckas med att samla in kapital på nätet.

Crowdfunding, att samla in pengar på nätet för att realisera en produkt, tjänst eller varför inte ett konstnärligt projekt, har gjort det möjligt för 100 000-tals projekt att lämna beta-stadiet. Men det krävs minutiösa förberedelser för att lyckas.

Det finns flera hundra crowdfundingplattformar i världen. De största är Kickstarter och Indiegogo. Det finns även  en framgångsrik svensk plattform med ett europeiskt fokus – Founded by Me. Men för att nå ut i bruset krävs det en hel del.

Ofta är belöningen för finansiärerna att de får produkten, men det kan också handla om att ge bort ägande. 

Crowdfunding-tjänsten Kickstarter har finaniserat närmare 100 000 projekt med sammanlagt drygt två miljarder dollar sedan starten 2009. Mer än en tredjedel av projekten som försökt få finansiering via Kickstarter har nått sin insamlingsmål och många har överträffat dem.

Crowdfunding är ytterligare ett exempel på konsumenternas ökande makt och internet nätverksbyggande möjligheter. Konsumenterna håller inte bara butiker och återförsäljare i tukt och förmaning – de kan hjälpa eller stjälpa ett projekt redan på ritbordsstadiet.

Viktigt för att lyckas med crowdfunding:

1) Lös ett verkligt problem.

Det är inte svårt att hitta rätt tafatta och meningslösa projekt på crowdfunding-plattformarna som exempelvis att någon vill skriva en väldigt privat bok. Genom att verkligen lösa ett reellt problem för användarna ökar chansen att lyckas i längden. 

2) Förberedelse är allt.

Handlar det om en produkt eller tjänst är det viktigt att ni kommit en bit på väg innan ni ber människor om pengar. Chanserna att få finansiering av projektet ökar om det redan finns en prototyp. Studera både lyckade och misslyckade crowdfunding-kampanjer innan ni startar.

3) Bygg nätverk.

Det gäller att redan ha ett stort nätverk att nå ut till om ni ska få igång en ström av finansiärer under lanseringens första viktiga timmar. Därför krävs det att ni under en längre tid byggt upp följare på sociala medier som går att aktivera till finansiärer när kampanjen kickas igång.

4) Pitchen är allt.

Det krävs både kreativitet, tid och pengar att skapa en pitch som kan lyfta ert projekt. En välproducerad video är helt avgörande. Försök också att få traditonella medier och bloggare att skriva om ert projekt.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.