Content Marketing urholkar allt
BY ON Jun 30, 2016
0

Mitt flöde fylls upp av content marketing om content marketing. Kommunikationen med kunderna urholkas när allt blir content marketing. En vän som har arbetat på ett amerikanskt bolag berättade att ledningen krävde att utvecklarna skulle producera en e-bok i veckan. Kvalitén var inte så viktig. Det viktiga vara att uppfylla kraven i deras content marketing-plan. […]

Mitt flöde fylls upp av content marketing om content marketing. Kommunikationen med kunderna urholkas när allt blir content marketing.

En vän som har arbetat på ett amerikanskt bolag berättade att ledningen krävde att utvecklarna skulle producera en e-bok i veckan. Kvalitén var inte så viktig. Det viktiga vara att uppfylla kraven i deras content marketing-plan.

Min inbox fylls upp med nyhetsbrev, rapporter, e-böcker och allmänna utrop om just content marketing. Facebook flödet ser likadant ut. Det är naturligtvis mitt eget fel eftersom jag signat upp för nyhetsbreven och gillade deras sajter på Facebook. Men det verkar inte finnas någon gräns för hur mycket man kan skriva om content marketing.

Content Marketers har lärt sig vad som driver klick och de har ofta varken förmågan eller resurserna för att producera kvalitetsinnehåll. Frågan är om de ens har ambitionen producera innehåll med verkshöjd?

Resultatet är att nätet översvämmas av innehåll av typen: fem bästa tipsen, fem bästa verktygen, fem bästa strategierna, fem sämsta strategierna och så vidare. Det mesta är producerat under tidspress av människor som saknar journalistisk erfarenhet. Det är inte spam i ordets verkliga bemärkelse, men innehållet saknar verkshöjd för att använda ett begrepp från upphovsrättsjuridiken. Det känns ofta tunt och innehållslöst

För att göra saken ännu värre kopierar vanliga medier, som pressas av minskade annonsintäkter, samma upplägg som content marketers. Eller är det tvärt om?

Jag är själv skyldig till många liknande artiklar, men till mitt försvar drivs jag mer av att berätta intressanta nyheter eller producera nyttiga guider än att bara få ut innehåll enligt en content marketing plan. Jag vill att alla mina läsare ska förstå digitaliseringen lite bättre efter att de läst Uppkopplat, mitt nyhetsbrev Incheckad, Jajja Magazine eller artiklar i medier som Internetworld.

Problemet med all content marketing är inte bara att mängden gör att värdet på just ditt företags content marketing minskar, utan ännu värre är att välproducerat innehåll med djup drunknar i mängden av content marketing innehåll. När jag nyligen skulle göra en förstudie åt ett företag gick det knappt att hitta annat än ”5-bästa artiklar” på 1500 tecken inom ett rätt komplext område.

Väl genomförd content marketing har ett värde för både företagen bakom och för läsarna. Jag skulle vilja att content marketers fokuserar på kvalitét istället för kvantitet. Jag är övertygad att det är mer hållbart i längden. Om man inte har förmågan att producera kvalitetsinnehåll så bör man anlita någon som har den förmågan.

Sedan vill jag att ni stödjer kvalitetsmedier genom att teckna prenumerationer och stänga av annonsblockerare. Jag lovar att ni spar tid och förbättrar er omvärldsbevakning på att låta skolade redaktörer och journalister ge er nyheter istället för content marketers.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.