Zlatan slipper gammalt it-junk
BY ON Okt 17, 2016
0

Att ha varit med länge är ingen fördel längre för storföretag. Gammal tekniksystem kommer stjälpa väletablerade företag, när lättrörliga startups utmanar med ny teknik och moderna organisationer. Den 7 juni i år lanserades Zlatans nya sportklädmärke A-Z i Paris inför några hundra journalister och desto fler fans i Paris. Samtidigt följde 4 miljoner människor eventet […]

Att ha varit med länge är ingen fördel längre för storföretag. Gammal tekniksystem kommer stjälpa väletablerade företag, när lättrörliga startups utmanar med ny teknik och moderna organisationer.

Den 7 juni i år lanserades Zlatans nya sportklädmärke A-Z i Paris inför några hundra journalister och desto fler fans i Paris. Samtidigt följde 4 miljoner människor eventet live via Facebook.

Det är e-handelsveteranen Sebastian Heimfors som berättar om händelsen på Adobe Symposium i Stockholm i förra veckan. Det är här jag hör begreppet ”no legacy advantage” för första gången – och det är inte svårt att förstå vad de menar.

A-Z har kunnat titta på helheten när de valt system för att hantera en allt mer komplicerad värld av sociala medier, Adwords, programmatic, konvertering, segmentering och kampanjadministration.

Nystartade bolag idag slipper brottas med it-system som ibland är så gamla som 30 år. De kan utnyttja den senaste tekniken och bygga billigt med en stor open source-kodbas. Det kan skapa strukturer som gör det lätt att implementera nya funktioner, appar och system. De kan tänka övergripande istället för att lappa och laga bland allt för många system.

Det är svårt för storföretag att hänga med snabbrörliga startups. Trenden visar att 75 procent av de 500 största bolagen i USA år 2012 kommer att ha blivit obetydliga 2027, enligt analysföretaget Constellation Research/Innosight.

Aktörer som tidigt datoriserade sina affärer sitter i en rävsax. Banker har haft datorer sedan tiden de upptog stora salar och hade snurrande plastband som lagringsminnen. Att ta sig ur denna härva av komiskt åldrande system är inte lätt. 2013 skrotade SEB sin nya internetbank efter fem års utveckling som kostat 753 miljoner kronor. Riskerna att byta till ett nytt system blev för stora så de valde att fortsätta att lappa och laga de gamla systemen. Kvar sitter kunderna med undermåliga system.

British Airways är det senaste flygbolaget som tvingas ställa in på grund av it-problem. Åldrande datasystem som lappats och lagats de senaste decennierna är ett akut hot mot flygbolagens lönsamhet. I september bröt British Airways incheckningssystem samman och orsakade långa förseningar för resenärer runt om i världen. Personalen tvingades att checka in resenärerna manuellt och dela ut handskrivna boardingkort. BA ställer sig bara i kön av en lång rad flygbolag som har problem med sina it-system.

Problemet för globala flygbolag är att de kan inte stänga av sina system ens i några minuter för underhåll. Och uppgiften att bygga ett helt nytt system från grunden är så utmanande att ingen vågar genomföra det.

Gamla storbolag har också svårt att attrahera de bästa utvecklarna som heller äter gratis luncher hos internetgiganter som Google och Facebook. Eller piggare startups med spännande optionsprogram.

Samtidigt finns det något spännande i att dagens storbolag inte kommer att vara stora om 20 år. Det kräver en öppenhet hos alla för att ana nästa Google, Facebook eller Apple.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.