TV ger fortfarande räckvidd
BY ON Dec 8, 2016
0

Digital marknadsföring ger möjligheter till att nå väldigt precisa målgrupper – problemet på en liten marknad är att smala målgrupper blir för små för att spela någon roll för större annonsörer. Det är därför TV-reklamen fortsätter att växa. Annonsörernas efterfrågan på tv-reklam visar att räckvidd fortfarande är viktigt när digital annonsering gör det möjligt att […]

Digital marknadsföring ger möjligheter till att nå väldigt precisa målgrupper – problemet på en liten marknad är att smala målgrupper blir för små för att spela någon roll för större annonsörer. Det är därför TV-reklamen fortsätter att växa.

Annonsörernas efterfrågan på tv-reklam visar att räckvidd fortfarande är viktigt när digital annonsering gör det möjligt att rikta annonser ner på nivån kvinnor 15-30 år i Örebro som är intresserade av hästar.

Även om tablå-tv:s dagliga räckvidd har minskat från 70 procent 2011 till 63 procent 2016, enligt mätföretaget MMS som citeras av Dagens-Nyheter, är 63 procent fortfarande en hyfsat hög siffra även om den ska delas på allt fler kanaler.

På nätet går det att bryta ner målgrupper till ingenting. Målgruppen kvinnor 15-30 år i Örebro som är intresserade av hästar är på Facebook är 470 till 1200 personer. Om du räknar på en skyhög klickfrekvens på 5 procent blir det mellan 23 och 60 klick per dag. Med en konverteringsgrad på tre procent handlar det om 0 till 1,8 köp per dag. Skala upp det till hela landet och det blir mellan 1 och 2,5 köp per dag. Det är den här matematiken som fått annonsörer att allt mer satsa på breda traditionella medier som tv och utomhus.

TV-reklam som bokades via mediebyråer ökade med hela 58 procent till 676 miljoner kronor i oktober. Internetreklam fortsätter att öka, men ackumulerat perioden januari till oktober växte utomhus i nivå med internet (16 procent), enligt Sveriges Mediebyråer. Andra traditionella räckviddsmedier som tv (+6,3 procent) och radio (+11 procent) hade en hygglig tillväxt mellan januari och oktober. Print som tappar i räckvidd tappar också annonskronor i ännu större utsträckning.

Det stora utmaningen är hur annonsörena ska nå ungdomen som i allt mindre utsträckning tittar på tablå-tv och i stor utsträckning använder annonsblockerare på nätet. Det är det ljuset vi ska se att influenser marknadsföring, smygreklam i sociala medier, blivit buzz-ordet för dagen och explosionen inom utomhusmedier.

Stora e-handlare jobbar idag med tv-reklam i kombination med Adwords. De betraktar det i princip som en reklamkanal. Ett bra upplägg även för radio, utomhus och print.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.