En framtid utan gränssnitt kräver starka varumärken
BY ON Jun 28, 2017
1

När röststyrning och artificiell intelligens slår igenom med full kraft måste vi börja vänja oss vid tanken på en framtid utan gränssnitt. Det är en de viktigaste spaningarna som Urban Lindstedt gjorde på konferensen Phocuswright Europe i Amsterdam. På rese-techkonferensen Phocuswright Europe i Amsterdam i slutet på maj var det mobila perspektivet självklart. I Asien […]

När röststyrning och artificiell intelligens slår igenom med full kraft måste vi börja vänja oss vid tanken på en framtid utan gränssnitt. Det är en de viktigaste spaningarna som Urban Lindstedt gjorde på konferensen Phocuswright Europe i Amsterdam.

På rese-techkonferensen Phocuswright Europe i Amsterdam i slutet på maj var det mobila perspektivet självklart. I Asien handlar det om att finnas med på den handfull appar som i princip blivit det digitala ekosystemet, eller snarare det mobila operativsystemet.

– Mobilen har lett till en direkt fysisk förändring där användarna ständigt interagerar med sina mobiler, sade Simon Breakwell på Technology Crossover Ventures, som var med och grundade Expedia Inc.

När det gäller konsumenternas snabba skifte mot en enbart mobil värld är det lätt att hamna i en “vargen kommer”-situation. Men trots att analytiker talat om mobilen i ett decennium och att Asien redan är en “mobile only”-kontinent är många svenska reseaktörer förvånansvärt slappa när det kommer till mobilen.

På det framåtblickande Phocuswright funderade man mer på hur artificiell intelligens och röstsök kommer att påverka resebranschen. Vi står inför ett radikalt skifte när vi går från textsök till röstsök genom Amazons virtuella assistent Alexa, Google Assistant, Apples Siri och Microsofts Cortana.

– Amazon kommer in i sök genom Alexa. Sök kommer att bli disruptad av Amazons Alexa. När vi pratar med Alexa vill vi bara ha en flight – den bästa. Detta betyder mycket för Googles modell och mycket för hur OTA:er ska distribueras, sade Simon Breakwell.

Artificiell intelligens och maskininlärning blir en grundläggande teknologi som är helt nödvändig för att reseaktörer ska kunna ge kunderna personifierade erbjudanden så att det fungerar för kunderna att beställa på mobilen via chattappar eller röstkommandon.

Ett exempel på detta var startupen Car Rental Gateway som genom maskininlärning och smart teknologi enbart ger kunden tre bilar att välja mellan när de ska boka hyrbil. På så sätt har de lyckats öka konverteringsgraden från 4 till 15 procent.

Mycket talar också för att Facebook på allvar kommer att satsa på resebranschen. Redan idag har ett stort antal reseaktörer integrerat sig mot Facebook Messenger som ger dem tillgång till Facebooks artificiella intelligens.

– Startpunkten på mobilen är inte sök utan appar, sade Terry Kane, Head of Travel på Facebook.

Google vet att de måste vinna över Amazon i fråga om röstsök och Facebook vad det gäller chattappar. Annars hotas hela deras annonsaffär. På Googles utvecklarkonferens I/O i förra veckan låg allt fokus på Googles virtuella assistent som är grunden för användarnas kommunikation med den smarta högtalaren Google Home. Det presenterades också många nya funktioner för Google Assistant. Ännu viktigare var att Google Assistant kommer att släppas för iPhone.

Mycket talar för att att virtuella assistenter och röstsök kommer att göra textsök irrelevant. Idag är chattappar de absolut mest populära apparna och användandet av röststyrda högtalare växer snabbt i USA. Amazon har med Alexa tagit kontroll över marknaden för röstsök. Amazon Echo och Amazon Dot har 71 procent av marknaden för röstkontrollerade högtalare i USA, enligt analysföretaget Emarketer. Tvåan Google har 24 procent av den amerikanska marknaden. I år kommer antalet användare av röststyrda högtalare att dubblas i USA till 35,6 miljoner.

En sak är säker i en värld där mobilen och rösten blir gränssnitten – vikten av att bygga ett starkt varumärke. För när användarna frågar efter tjänst X ska det mycket till för att första svaret blir tjänst X. Men de som etablerar ett varumärke med starka band till kunderna har bättre möjligheter att nå ut när konsumenten frågar efter varumärke Y.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.