Alibaba får Black Friday att blekna

Under Singles Day visade Alibaba att e-handelns framtid skapas i Kina. Kineserna hoppar över utvecklingssteget vanlig detaljhandel.

Under Singles Day den 11 november sålde Alibaba för 212 miljarder kronor under 24 timmar från sina olika marknadsplatser. Det var 40 procent mer än förra året. Under en enda minut näthandlade Alibabas kunder för en miljard dollar.

Alibaba utnyttjar Singles Day för att locka utländska varumärken till sina marknadsplatser. I år var 40 procent av varumärkena som deltog i Singles Day utländska.

Kineserna gillar nummermystik. Så den 11 november som skrivs ut med fyra ettor hade allting för sig. Ursprungligen var det en dag för singlar att festa med sina vänner. Men den kinesiska e-handelsgiganten Aibaba har på några år lyckats erövra dagen och göra det till den största shoppingdagen i världen. Förra året sålde Alibaba varor till ett värde av 149 miljarder kronor under den 11 november. Det är mer än dubbelt så mycket så mycket som prognosen för svensk e-handel i år, enligt E-handelsbarometern. Eller fem gånger mer än all detaljhandel i USA under Black Friday.

Världens främsta shoppingdag ramas in av en teveshow med kinesiska superstjärnor. Förra året följde 400 miljoner människor showen. Från blå uniformer och Maos lilla röda till en konsumtionsfest helt utan dess like i världshistorien. Kina har satt ner foten att de inte bara vill tillverka hela världens produkter – nu vill de konsumera prylarna själva också.

Singles Day i siffror:

  • 140 000 varumärken deltog i shoppingfesten. 40 procent fler än förra året.
  • 15 miljoner produkter listades.
  • 812 miljoner order lades.
  • 212 miljarder kronor i försäljning under 24 timmar. 40 procent mer än förra året.

Kina är det land som svenskarna helst handlar från när de näthandlar från utlandet. Butiker som Wish och Ali Express lockar med mycket låga priser och fraktkostnader för ett par tior så mitt tips är vi också kommer att dras med i köphysterin kring Singles Day den 11 november. Men svenska e-handlare kommer aldrig att kunna matcha de kinesiska priserna.

I Sverige försökte detaljhandlare som Elgiganten och Media Markt att haka på Singles Day med olika marknadsföringsinitiativ. Och det kommer säkert att ta sig på samma sätt som begreppet Black Friday har satt sig bland svenska e-handlare. Alla e-handlare med självaktning slår knut på sig den fjärde fredagen i november för att presentera bra erbjudanden. Men den svarta fredagen som inleder julhandeln är en miniatyr i jämförelse med Alibabas Singles Day den 11 november.

Fakta: Världens största shoppingdagar

Singles day. Singlarnas dag firas varje år den 11 november sedan 1993 och har på senare år blivit värdens största shoppingdag online. Mycket på grund av näthandelsgiganten Alibabas dominans.

Black Friday. Amerikansk ”shoppinghögtid” som avslutar Thanksgiving och startar julhandeln. Infördes i Sverige för tre-fyra år sedan och har på senare år blivit allt större – förra året shoppade svenskarna för 3,6 miljarder under Black Friday, enligt Postnord. I år infaller dagen den 24:e november.

Cyber Monday. Infaller måndagen efter Black Friday och var ursprungligen onlinehandelns svar på den svarta fredagen.

Julen. Handeln inför och efter julen omsätter fortfarande absolut mest pengar i såväl Sverige som större delen av västvärlden. I år väntas detaljhandeln i december öka med tre procent till totalt 78,5 miljarder kronor.

Diwali. Den viktiga indiska högtiden Diwali håller, i takt med att Indiens medelklass växer och tjänar allt mer pengar, på att också bli en enorm shoppingfest. Ljusfesten hålls i slutet av oktober eller början på november och firas bland annat med speciella ljuslyktor, fyrverkerier och presenter till släkt och vänner. Diwali firas också i bland annat Malaysia, Burma, Nepal, Sri Lanka och Singapore.