E-handelstrender 47: Sverige halkar efter multikanal-racet

Svensk detaljhandel ligger efter när det gäller multikanal. Handelsforskaren och docenten Jens Hultman vid Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet saknar integration mellan den digitala och den fysiska kanalen. Och detta i ett land där nästan alla har en smartmobil.

Podden E-handelstrender diskuterar vad multikanal är egentligen? Vi vet att kunden rör sig fritt mellan kanaler och struntar i etiketterna. Men begreppet multikanal speglar en förändring hos detaljhandeln, enligt Jens Hultman. Vi diskuterar också vad som kännetecknar en fungerande multikanalhandel?

Jens Hultman menar att handeln måste puffa för den digitala kontaktytan i butiken, men också puffa för den fysiska kanalen online. Det gäller att lyfta fram fördelarna för varje kanal.

I E-handelstrender #47 samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jens Hultman, docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan i Lund och koordinator för Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet.

Läs gärna rapporten Handeln rustar för multikanal av Jens Hultman mfl utgiven av Handelsrådet.

Så lyssnar du:

Det går också att lyssna via Itunes/Podcaster, Acast, Pocket Casts, Soundcloud eller alla andra fantastiska podd-appar.