Google är sanningen – Facebook är självbedrägeri

Google och Facebook är den viktigaste infrastrukturen i våra liv. Våra sökningar avslöjar allt om våra inre liv, medan Facebook är rena Münchhausen-festen av självbedrägeri.

En branschkollegas Facebook- och Instagrampostningar var en strid ström av ögonblicksbilder från ett fantastiskt och spännande liv. Ändå blev jag inte förvånad när jag senare förstod att hen gått in i väggen. Man undrar hur det känns att lägga upp hårt filtrerade bilder från lyxsemestrar när man veckor senare är sjukskriven för utbrändhet.

När man frågor människor saker i undersökningar så drar de sig inte för att ljuga för att framstå i lite bättre dager. Men dataforskaren Seth Stephens-Davidowitz, författare till boken ”Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us About Who We Really Are” har upptäckt att vi är väldigt ärliga när vi söker på Google. Våra sökningar på Google är betydligt mer sanningsenliga än när vi svarar på frågor från marknadsundersökare, vänner och nära.

Seth Stephens-Davidowitz är närmast besatt av tjänster som Google Trends, som han tror i stor utsträckning kommer att ersätta vanliga telefon- och webbundersökningar. Men när jag jämför Stephens-Davidowitza forskning om amerikaner med Google Trends för Sverige är det tydligt att länderna skiljer sig åt. I USA är det betydligt fler sökningar efter porr än vädret. I Sverige så ligger porr och väder på ungefär samma nivå fram till i maj då vädersökningarna blir mångdubbelt fler ända fram till i september. Vädret är svenskarnas stora grej.

Google avslöjar att oroväckande många fler söker efter hur man begår självmord än de som i undersökningar erkänner att de har självmordstankar. Tack och lov är det en väldigt liten andel av dem som gör själmordssökningar som faktiskt genomför planerna. Samma sak gäller för bombrecept. Betydligt fler söker efter bombmanualer än de som faktiskt bygger bomber.

Skillnaden mot Facebook är slående. Om Google är ett digitalt sanningsserium så handlar Facebook mest om att skryta för vänner om hur fantastiskt livet är. Stephens-Davidowitz visar att på Facebook är finmagasinet The Atlantic 45 gånger populärare på Facebook än skvallertidningen National Enquirer, fastän skvallertidningens upplaga är tre gånger större än finmagasinet.

Den vanligaste beskrivningen fruar ger av sin man på Facebook är att ”min man är den bästa” och tvåan är ”min bästa vän”, medan den vanligaste sökningen på Google är ”Är min man bög?” och tvåan på Google är ”min man är en idiot”.

Skillnaden mellan Google och Facebook är viktigt att känna till. Annars lämnas vi med känslan att alla andra människor har ett mycket bättre liv. Och varje marknadsundersökning bör starta med en djupdykning i Google Trends.

Det största problemet är ändå inte användarnas självbedrägeri utan snarare självbedrägeriet hos Facebooks ledning som på fullt allvar tror att världen blivit en bättre plats på grund av Facebooks beroendeframkallande flöden. Detta trots att det är uppenbart att nätverket varit ett viktigt verktyg för Ryssland att påverka det amerikanska presidentvalet. Och att Facebooks filterbubblor ökat motsättningarna i samhällen där tjänsten är populär. Räkna med att Facebook kommer att tjäna stora pengar på Rysslands statsunderstödda trollfabriker i det svenska valet nästa år.

Samtidigt trackar Google mig in på varenda affär och restaurang jag besöker. Vad finns det egentligen att veta om mig som Google inte redan vet?