eHandelstrender 55: Smile siktar mot 100 miljoner kr

I avsnitt 55 av podden eHandelstrender lämnar Urban Lindstedt studion för att träffa entreprenörerna Andreas Weiss och Carina Toss som sedan 2006 driver butiken Smile som främst säljer barnytterkläder. Efter ett första misslyckat försök att starta e-handel 2011 så försökte de igen 2015 med ett helt annat resultat. Andreas och Carina delar generöst med sig av sina erfarenheter från deras e-handelsresa.

Nu står Smiles nätbutik för 70 procent av omsättningen och innevarande räkenskapsår räknar Smile med att fördubbla omsättningen till mellan 16 och 18 miljoner kronor – men målsättningen är 100 miljoner kronor. Deras ambitiösa e-handelssatsning blev möjlig genom två framgångsrika crowdfunding-kampanjer.

Vi pratar om den fysiska butikens betydelse för en framgångsrik e-handel och hur viktiga ett par skärmar i butiken är när större delen av sortimentet bara finns på lagret. Och varför de startade det eget varumärket Slaskis och hur man lyckas rymma ett lager värt 7 miljoner på 350 kvadratmeter.

Så lyssnar du:

Det går också att lyssna via Itunes/Podcaster, Acast, Pocket Casts, Soundcloud eller alla andra fantastiska podd-appar.