Allt bestäms av Google och Facebook

Den öppna webben som vi lärt känna den är i grunden hotad av Facebook och Google. Det är trist att verka på ett område där mina ramar bestäms av två skattesmitande företag från Silicon Valley. Jag hoppas att nya aktörer ska träda fram vid nästa teknikskifte.

När Google och Facebook ändrar sina algoritmer darrar hela internet. Idag handlar internet nästan bara om Google och Facebook – resten av webben är helt i händerna på de två internetgiganterna för trafik och engagemang.

Jag lyssnade på Internetmuseums podd där internetpionjären Joakim Jardenberg intervjuas. När han utbildade bibliotekarier och andra yrkesmänniskor om internet under den tidigare delen av 1990-talet fanns det drygt 80 sajter och Jardenberg förlorade lite fotfästet en dag när en kursdeltagare nämnde en sajt han inte kände till. Det handlade om världens första blogg Justin’s Links from the Underground.

Idag finns det drygt 1,3 miljarder sajter, men det är bara Google och Facebook som räknas. I Sverige är Google.se populärast, följt av Google.com, Youtube (som ägs av Googles ägarbolag Alphabet) och på fjärde plats kommer Facebook. Som en liten rest av communitytanken från internets barndom kommer Wikipedia på femte plats, enligt analysföretaget Similarweb.

Den första svenska sajten på svensktoppen är Aftonbladet som får större delen av sin trafik från Google och Facebook. Mediesajter i analysföretagets Pars.lys nätverk får drygt 40 procent av sin trafik från Google och lite mindre än 30 procent från Facebook. Utan kvällstidningarna och porren hade webben i princip varit Google och Facebook.

Mobilen förstärker utvecklingen eftersom Facebook och Google dominerar listan med de tio populäraste apparna i USA, Storbritannien och Norden i ännu större grad än de populäraste sajterna, enligt AudienceProject.

Frågan är vad det betyder att vi större delen av vår internettid befinner oss hos Google och Facebook? Vi ser hur Google allt mer vill behålla användarna på sin egen domän med allt längre sökträffar och särskilda svarsrutor till höger om det organiska resultatet. Googles webbläsare Chrome bestämmer dessutom vilka annonsformat som är okej för publicisterna som brottas med att allt mer med att annonsmiljarderna flyttas till Google och Facebook.

Samtidigt har Facebook har förfinat sina beroendeframkallande algoritmer till den grad att användare lätt fastnar i filterbubblor som förstärker motsättningar i samhället.

Vi är dessutom hela tiden inloggade och identifierade inte bara med namn, adress och bild utan i princip kartlagda ner på vår undermedvetna nivå.

Det finns ett värde i att använda andra tjänster än Google och Facebook. Vi kan börja med att byta bort Googles webbläsare Chrome mot Firefox. Att avinstallera Facebook från mobilen ger dig mer tid till mer meningsfull sysselsättning än att ändlöst skrolla i flödet. Jag rekommenderar rss-läsaren Feedly för att följa nyhetsflöden på dina egna villkor. Det är en början – sedan får vi hoppas på nya tjänster som utmanar dagens duopol på nätet.