eHandelstrender 73: Friendly Swedes laddar om på Amazon

Uppsalaföretaget Friendly Swede har sålt på Amazon sedan 2011, men när deras omsättning dök tvingades de tänka om kring sitt varumärke, produkter och koncentrera sin verksamhet till färre marknader.

I podden eHandelstrender fördjupar sig programledaren Urban Lindstedt i hemligheterna med att lyckas som säljare på Amazon tillsammans med Jonas Carlsson, vd på Friendly Swede och Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Många tecken tyder på att Amazon kommer att etablera sig i Sverige på Black Friday i år. Svenskarna har handlat från Amazon i årtionden, men det kommer att bli en helt annan upplevelse när Norden får en leveransupplevelse värd namnet. För Amazon har alltid haft allt sitt fokus på kundupplevelsen.

Amazons senaste kvartalsrapport är chockläsning för alla som sysslar med konsumentförsäljning. Under Q2 ökade försäljningen med 39 procent till 482 miljarder kronor. Dessutom ökade vinsten brutalt till 23 miljarder kronor. Analysföretaget E-marketeer uppskattar att Amazon har 49 procent av online-marknaden i USA.

Samtidigt som Amazons etablering i Sverige utmanar dagens detaljhandel så skapar den nya möjligheter för svenska företag att sälja via Amazon till svenskar och resten av världen.

Det svenska företaget Friendly Swede har sålt via Amazon som enda säljkanal i världen under flera år. Deras vd Jonas Carlsson har djupa kunskaper om hur Amazon fungerar i praktiken som säljplattform som han generöst delar med sig i programmet. Samtidigt har Arne Andersson på Postnord senaste året gjort en kunskapsmässig djupdykning i hur Amazon fungerar.