eHandelstrender 74: Så funkar den danska e-handelsmarknaden

Vårt grannland Danmark har hamnat lite i skuggan av de rika norrmännen, men danskarna älskar att handla från utländska marknader och Sverige är efter Tyskland den populäraste utlandsmarknaden i Danmark, enligt en rapport från organisationen FDIH.

På vilket sätt skiljer sig danska kunder från svenska? Vad är viktigt för att en dansk ska köpa från en svensk nätbutik? Det pratar programledaren Urban Lindstedt om med Henrik Hansen, försäljningschef på konsultföretaget MakesYouLocal och Åsa Lindborg Ling, marknadschef hos e-handelsplattformen Litium i avsnitt 74 av podcasten eHandelstrender.

Det är lätt att göra enkla misstag när man säljer till sina nordiska grannländer. Vi pratar mycket om tonalitet i språket – saker som funkar i Danmark är ofta helt oacceptabelt i Sverige. Vi funderar också kring varför bara 30 procent av de svenska e-handlarna faktiskt säljer till utlandet. Sedan undrar vi om det är bäst att rulla ut en internationalisering i många länder samtidigt eller beta av en marknad i taget.

Henrik Hansen avfärdar också den gamla sanningen att du måste ha Dankort för att sälja till Danmark.