eHandelstrender 81: B2B-företagen tvingas förändra sin kommunikation

Digitaliseringen tvingar B2B-företagen att förändra sin kommunikationsstrategi – bort från rollups och event till content marketing riktad direkt mot kunderna.

I avsnitt 81 av podcasten eHandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med B2B-marknadsföraren Malin Sjöman, medgrundare av B2B-byrån Hägvall och Sjöman, samt Åsa Lundborg Ling, marknadschef på e-handelsplattformen Litium.

Malin Sjöman menar att B2B-företagen måste sluta marknadsföra sin produkter och istället försöka förstå sina kunders behov. Det funkar inte längre med ett inifrån och ut perspektiv i en allt mer digital värld.

De B2B-företag som inte ändrar sig kommer att få problem då köparsidan står inför en generationsskiftet och med yngre kunder kommer nya krav på intressant innehåll och e-handel.

Åsa Lundborg Ling menar att B2B-marknadsförare aldrig ska vara rädda för att ge bort bra kunskap till kunderna. Just content marketing blir också central B2B-företag som vill synas i sökmotorerna samt knyta till sig kunder under långa säljcykler.

Gästerna hos eHandelstrender ger mer en gärna bort bra kunskap och tips kring B2B-marknadsföring.